Recensie: Negen volmaakte vreemden – Liane Moriarty

Sinds Het geheim van haar man komen de boeken van Liane Moriarty standaard op de bestseller lijst. Zo ook het boek Negen volmaakte vreemden. Een leuk detail is dat dit boek, net als Grote kleine leugens verfilmd zal worden tot een televisieserie met Nicole Kidman in één van de hoofdrollen.

‘Negen gasten verzamelen zich in een exclusief wellnessresort. Sommigen zijn hier om af te vallen, anderen proberen hun leven een gezonde draai te geven, en een enkeling is er nog niet aan toe om de precieze reden van het bezoek onder ogen te zien. Ondanks alle luxe, meditatie en mindfulness is iedereen zich ervan bewust dat ze ook flink aan het werk moeten. Maar niemand kan zich voorstellen hoe zwaar de komende tien dagen zullen worden.

Frances Welty, een voormalig succesvol romanschrijfster, arriveert bij Tranquillum House met een pijnlijke rug en een gebroken hart. Ze is direct gefascineerd door haar medegasten. De meesten van hen zien er totaal niet uit alsof ze een detoxkuur nodig hebben. Maar degene die haar nog het meest betovert is de eigenaresse van het resort. Kan deze vrouw werkelijk alle antwoorden hebben waarvan Frances niet eens wist dat ze die zocht? Moet Frances haar twijfels overboord gooien en zich volledig overgeven aan het bijzondere programma dat Tranquillum House aanbiedt – of moet ze maken dat ze wegkomt?’

En het duurt niet lang voordat iedere gast in Tranquillum House zich dit begint af te vragen…’
Negen volmaakte vreemden begint als een roman, waarin de lezer kennismaakt met de negen hoofdpersonages, die bijna niet meer van elkaar kunnen verschillen. Zo is er een ogenschijnlijk gelukkig, jong getrouwd stel, waarvan de vrouw verslaafd is aan plastische chirurgie en de man meer oog heeft voor zijn sportwagen. En een wat oudere chicklit schrijfster, die zich na het lezen van een vernietigende recensie, zich verslagen voelt. En vergeet vooral het gezin niet met de dochter die haar tweelingbroer is verloren. Dit levert een boeiend bont gezelschap op van intrigerende personages die naar een nadere kennismaking vragen. Auteur Liane neemt hier de tijd voor en laat in de verschillende hoofdstukken de verschillende personages aan het woord. Elk personage heeft wel een herkenbare eigenschap waar de lezer zich in kan vinden, of zich juist enorm aan ergert. Dit maakt dat je voor elk personage wel een bepaald gevoel ontwikkeld.

Waar het eerste deel van het boek zich het best laat omschrijven als een roman met chicklit elementen, wordt in het tweede deel duidelijk de spanning opgeschroefd en neigt het verhaal meer een thriller te worden. De bovengenoemde negen personages volgen namelijk samen een retraite, waar toch wel wat vreemde zaken gebeuren. En de afzonderlijke deelnemers krijgen hierdoor steeds meer het gevoel dat ze misschien veel beter zo snel mogelijk de benen moeten nemen. De eigenares van de retraite blijkt er ook wat vreemde neigingen hebben, waardoor de groep in gevaar dreigt te komen. Dit maakt van Negen volmaakte vreemden ook weer een herkenbaar Liane Moriarty verhaal. Wie bijvoorbeeld één van haar vorige boeken gelezen heeft, weet dat deze schrijfster erg goed is in het combineren van een thriller met romantische elementen. Alleen het einde van het boek voelt wat abrupt aan, waardoor je het gevoel krijgt alsof je iets gemist hebt. Na een heftige gebeurtenis vinden er wat sprongen in de tijd plaats, waarbij de auteur laat zien hoe het afloopt met de verschillende personages. Wanneer er net wat meer aandacht was besteed aan het spannende gedeelte van het einde, dan was het verhaal net meer tot zijn recht te komen. Het is overigens wel interessant hoe het de negen volmaakten vreemden vergaat in relatie tot elkaar.

Negen volmaakten vreemden is niet Liane Moriarty haar beste boek, maar het is zeker een intrigerend verhaal wat de moeite waard is. Ook hier weet de schrijfster moeiteloos elementen van chicklit, roman en thrillerelementen met elkaar mixen tot een boeiend boek.

Negen volmaakte vreemden is het zesde boek van Liane Moriarty, dat in het Nederlands bij AW Bruna Uitgevers verschijnt. Deze schrijfster brak door met haar boek Het geheim van haar man, waardoor haar volgende titels gelijk op de bestseller lijst verschenen. Negen volmaakten vreemden is zowel als papieren variant en epub verkrijgbaar in de betere boekhandel en webwinkel.