Recensie: Klaverblad – Floris Kleijne

Op 18 februari organiseerde uitgever Boekerij een zeer enthousiaste en professionele boekpresentatie van één van hun Nederlandse debuutauteurs Floris Kleijne. En alhoewel hij debuteert in Nederland met Klaverbad, is het bijzondere aan deze auteur dat hij in de USA al naam heeft gemaakt met zijn sciencefiction verhalen, waarvoor hij zelfs een prijs heeft gewonnen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Klaverblad vol staat met gedetailleerde en sterk opgebouwde verhaallijnen en onverwachte plotwendingen. Want deze elementen heb je zeker nodig om goede sciencefiction te kunnen schrijven…

‘Klaverblad is geïnspireerd op de Klimop-zaak, de grootste vastgoedfraudezaak in de Nederlandse geschiedenis

Zorah was vijf toen haar vader haar moeder doodsloeg met een bijl. Vijfentwintig jaar later is ze een zeer succesvolle consultant die op het punt staat de deal van haar leven te sluiten. Tot ze een bericht krijgt met een afbeelding van een bloederige bijl.

Wat heeft het bericht te betekenen? Wie weet er van Zorahs verleden af? En is de timing toevallig, of zijn Zorahs privé- en zakelijke leven onlosmakelijk met elkaar verbonden? Om haar vele vragen te beantwoorden, neemt Zorah privédetective Roelant in de arm. Maar is Roelant wel wie hij beweert te zijn, of brengt hij Zorah alleen maar verder in gevaar?’

In Klaverblad maakt de lezer kennis met Zohra, een jonge vrouw die al vroeg carriere maakt zonder haar interesse voor de medemens te verliezen. Maar het intrigerende aan deze personage is, dat ze een akelig verleden met haar meedraagt, die haar nog dagelijks achtervolgt. Dit wordt hee spannend uiteengezet aan het begin van het boek, dat gelijk de toon zet voor de rest van het verhaal. Roelant heeft duidelijk ook een heftig verleden, maar dit wordt meer in mysteries gehuld. Dit maakt hem geheimzinnig en tot op het eind is het de vraag aan welke kant hij eigenlijk staat. Een mooie schrijftechniek dat Floris Kleijne hierin gebruikt, is om eenzelfde gebeurtenis door de ogen van de twee afzonderlijke hoofdpersonages te laten afspelen. Hierdoor gaat de lezer anders naar een situatie kijken, omdat beide visies bekend en je bij de tweede keer dat een dezelfde situatie plaatsvindt, eigenlijk al weet wat er gaat gebeuren. Dit is een techniek wat ook Karin Slaughter gebruikte aan het begin van één van haar boeken.

In het begin van het boek wordt door de auteur stiekem steeds gesuggereerd dat de sms wel met een bepaalde gebeurtenis te maken moet hebben. Maar het blijkt veel ingewikkelder dan dat en langzaam vallen er steeds meer puzzelstukjes op zijn plaatst. Hierbij worden verschillende spannende scenes opgeworpen wat veel spanning in Klaverblad brengt, samen met de onzekerheid van Zohra over waarom dit alles gebeurt. Floris Kleijne laat hier duidelijk zijn dat hij kennis heeft van zaken, door zijn achtergrond in de corporate consultancy, maar weet de details hiervan toegankelijk te houden voor zijn lezers. Dit maakt dat Klaverblad in feite een angstaanjagend beeld schept van hoe bedrijven heel ver kunnen gaan in hun verlangen veel geld te verdienen. En dit roept ook afschuw op over hoe ver mensen hierin kunnen gaan. Ten slotte is het einde van het boek onverwacht, maar weeft de draadjes van de verschillende verhaalelementen goed in elkaar.

Klaverblad is weleens waar voor het grootste deel geschreven in de trein, het boek leest ook als een trein. Fijn leesvoer met boeiende personages, onverwachte plotwendingen in een boeiende zakenwereld. Interessant hierbij is dat het boek gebaseerd is op een grote vastgoedfraudezaak. Alhoewel het zakenleven in Klaverblad een grote rol speelt is het zeker geen noodzaak om hier voorkennis van te hebben, omdat de personages en de verschillende details van het boek heel toegankelijk aanvoelen.

Floris Kleijne debuteert met zijn zakelijke thriller Klaverblad bij uitgever Boekerij en tijdens de boekpresentatie spat het enthousiasme er bij beiden vanaf. Binnen de boekpresentatie wordt ook gehint op een mogelijk tweede boek met Zohra en Roelant in de hoofdrol… Meer weten over deze auteur: Floris Kleijne – Website van de auteur