Recensie: Hope Again (Again #4) – Mona Kasten

Ben je op zoek naar realistische maar prettig leesbare feelgood, dan moet je zeker de Again serie van Mona Kasten ééns oppakken. Fijne realistische personages, sterke onafhankelijke vrouwen, die stiekem toch behoefte hebben aan twee sterk accepterende armen om hen heen. In de voorgaande drie delen leerden we al Allie, Dawn en Sawyer beter kennen. Nu is het woord aan Everly, die door haar heftige verleden moeite heeft om mensen dicht bij haar te laten komen:

‘Everly Penn was nooit van plan verliefd te worden, en al helemaal niet op haar docent. Maar Nolan Gates is charmant, intelligent en sexy, en de enige die Everly de duistere gedachten kan laten vergeten die haar sinds haar kindertijd wakker houden. Hoe beter ze hem leert kennen, hoe sterker hun band wordt. Uiteindelijk wil ze niets liever dan zichzelf helemaal openstellen voor hem. Maar wat ze niet weet is dat achter Nolans levenslustige karakter een geheim schuilgaat dat hun liefde voorgoed zou kunnen vernietigen, voordat die zelfs maar is begonnen.’

Voor degenen die een liefde hebben voor boeken en schrijven, is het nieuwst verschenen deel van Mona Kasten’s serie Hope Again extra smullen. Want hoofdpersonage Everly heeft affiniteit met het schrijversvak en helpt daarbij haar vriendin Dawn met het schrijven van haar boeken. Zelf is Everly daarbij ook nog heel erg zoekende, beïnvloedt door haar pijnlijke verleden. Aan de ene kant wil ze graag haar hart volgen, maar aan de andere kant ook niemand teleurstellen. Dit maakt dat Hope Again een ontzettend passende titel is voor het vierde boek in de Again serie! Hoop is namelijk één van de belangrijkste thema’s van Hope Again, omdat Everly door de akelige terugblikken uit haar verleden op zoek is naar lichtpuntjes in haar leven, maar bang is om te hopen uit angst dat haar verleden zich herhaald. Dit beinvloedt haar keuzes en het belemmert het aangaan van langdurige vriendschappen. Mona Kasten laat Everly duidelijk een flinke persoonlijke ontwikkeling hierin doormaken.

Bovenstaande zaken maken dat Everly ook een heel herkenbaar en sympathiek personage is. Geen perfect meisje zonder enig mankement, maar een jonge vrouw die zoekende is naar wie ze is en hierbij moet omgaan met een heftig verleden. Ook laat Mona Kasten met Hope Again zien dat je mag twijfelen over bijvoorbeeld je studiekeuze en dat het zelden te laat is, om uit te gaan zoeken wat je echt wilt doen met je leven. En wat natuurlijk heerlijk is om te lezen, is de manier waarop Mona Kasten de liefde tussen Everly en Nolan beschrijft. Deze liefde is extra smeuig door het verboden tintje omdat Nolan een docent is en Everly zijn leerling. Natuurlijk weet de lezer ergens wel stiekem hoe het afloopt, maar wordt tot het eind toe hierover in onzekerheid gelaten. En de weg naar de conclusie toe is prachtig om te lezen en zal de liefhebber van feelgood in vuur en vlam zetten.

Hope Again is opnieuw een fijne en prettig leesbaar deel in de Again serie. Ondanks heftige thematiek is er duidelijk veel ruimte voor het feelgood gevoel. Het is raadzaam om de eerdere delen te hebben gelezen, omdat er hier en daar in het boek verwezen wordt naar de relaties van andere personages. Maar dit is niet noodzakelijk.

Hope Again maakt net als Begin Again, Trust Again en Feel Again deel uit van de Again serie van Mona Kasten. De boeken verschenen allen bij uitgeverij Boekerij en zijn verkrijgbaar bij de lokale boekenboer, al dan niet op bestelling.