Recensie: Het omgekeerde van altijd – Justin A. Reynolds

Iedereen denkt weleens bij zichzelf: had ik dit maar anders gedaan. Of erger nog: als ik dat en dat wel of niet had gedaan, zou diegene nog geleefd hebben? Dit is nu net waar het debuut van Justin A. Reynolds: Het omgekeerde van altijd over gaat. Want wat als je terug in de tijd kon om je fouten te herstellen, zaken anders te beslissen of zelfs iemand het leven te redden?

‘Bij Jack King lukt alles altijd bíjna. Bijna vroeg hij dat leuke meisje mee uit (maar zijn beste vriend was hem voor), bijna was hij de beste van de klas, bijna kwam hij in het footballteam…
Als hij op een feestje de mooie, grappige Kate ontmoet, denkt hij dat de vloek van “bijna’ eindelijk is verbroken.
Maar helaas… Kate gaat dood aan een ernstige ziekte.
Dit zou het einde moeten zijn van hun verhaal, maar dat is het niet! Op het moment van Kates overlijden krijgt Jack een tweede kans. Zijn leven wordt gereset, en het volgende moment is hij zes maanden terug in de tijd en weer op het feest, waar Kate er gezond en stralend bij zit. Is hij gek aan het worden of is hij echt aan het reizendoor de tijd? Jack is bereid overal in te geloven als hij Kate maar kan redden. Al snel zal echter blijken dat zijn
keuzes niet zonder gevolgen zijn…’

Jack King is HET personage waarvan je eigenlijk al steeds hoopte dat hij ooit in een boek zou verschijnen. Allereerst zullen veel mensen zich in hem herkennen, als we praten over zaken die net niet lukken. Daarnaast neemt hij zichzelf niet heel serieus, wat hele hilarische en grappige situaties oplevert. Het is daarbij ook verfrissend om te zien, hoe Jack reageert wanneer hij wel iets voor elkaar krijgt… Namelijk het ontmoeten van een wel heel bijzonder meisje, dat ook als een blok voor hem valt. Kate is eveneens geen alledaags type en dit zorgt voor hele spitse en grappige dialogen over cornflakes en gekke dansjes. Dit zorgt ervoor dat Het omgekeerde van altijd heerlijk wegleest en heel verfrissend aanvoelt. Wat vooral speciaal is aan dit boek, is dat er tussen de regels wordt aangegeven dat zowel Kate als Jack een donkere huid hebben, maar hier wordt verder niet over uitgeweid. En zo zou het moeten zijn, want wat maakt het uit wat voor kleurtje je huid heeft?

Auteur Justin A. Reynolds maakt het zichzelf niet gemakkelijk, door allereerst een vrij heftige ziekte in het boek te bespreken. Uit de manier waarop hij de ziekte bespreekt, kun je merken dat hij er zelf als verpleegkundige op professionele wijze mee in aanraking is geweest. En daarnaast is het ook een uitdaging om elementen van tijdreizen in zijn debuut te verwerken. Dit zorgt ervoor dat de hoofdpersonage niet zozeer bepaalde gebeurtenissen doormaakt en hier sterker uitkomt. Maar het tijdreizen geeft Jack de unieke kans om dezelfde gebeurtenissen herhaaldelijk mee te maken en te kijken welke reacties van zijn kant het gewenste effect oplevert. Wat je dan krijgt is een unieke manier van leren en volwassen worden. Daarbij is het ook belangrijk om de herhalende gebeurtenissen interessant te houden voor de lezer. En hier slaagt Reynolds goed in, door Jack soms hele andere beslissingen te laten nemen, of bepaalde gebeurtenissen (het feest, de diplomauitreiking) net vanuit een ander oogpunt te vertellen. Het enige puntje van kritiek kan gegeven worden op het einde van het boek. De auteur maakt een opmerking over de hoeveelheid herhalingen, die Jack heeft beleefd. De vraag die je hierbij kunt stellen is of dit direct een toevoeging is. De al genoemde tijdreizen die Jack maakte in het verhaal, waren op zichzelf namelijk al volledig.

Dit maakt van Het omgekeerde van altijd een bijzondere en humoristische leeservaring, die je als lezer zal raken. Het zet je ook aan het denken: wat zou jij doen wanneer je dezelfde ervaring als Jack zou hebben? Het debuut van Justin Reynolds zal vooral liefhebbers van Becky Albertalli en Benjamin Saenz goed bevallen!

Het omgekeerde van altijd verschijnt vandaag in epub en papieren variant bij uitgever HarperCollins Holland. Dit boek betekent het debuut voor Justin Reynolds, die verpleegkundige, gespecialiseerd in hematologie.