Recensie: Furie – Katie Lowe

Furie, het debuut van bloggier Katie Lowe wordt in de media vergeleken met het indrukwekkende De verborgen geschiedenis van Donna Tartt. Dit is best heel jammer, omdat bij zulke torenhoge verwachtingen dit boek alleen maar tegen kan vallen…

‘Engeland, 1998. Een zestienjarig meisje wordt dood gevonden op het terrein van een Britse meisjesschool. Ze is volledig in het wit gekleed en zit op een schommel. Haar doodsoorzaak is onbekend.

Vier meisjes weten wat er gebeurd is. Ze hebben altijd gezwegen. Tot nu.

Heden. Na een ongeluk waarbij haar vader en zus omkwamen, krijgt Violet een studiebeurs voor Elm Hollow Academy, een prestigieuze particuliere meisjesschool. De school ligt in een stil kustplaatsje met een zwarte geschiedenis – in de zeventiende eeuw vonden er heksenprocessen plaats.
Violet sluit vriendschap met drie meisjes en wordt meegesleept door hun fascinatie voor hekserij en occultisme. Maar wanneer negen maanden na haar vermissing het lichaam van een voormalig lid van het vriendinnengroepje wordt gevonden, begint Violet te twijfelen aan haar vrienden, haar docenten en zelfs aan haar eigen beoordelingsvermogen.’

Furie start met een moord en alhoewel dat gelijk de aandacht trekt, is het ook lastig voor de lezer om in het boek te komen. Auteur Katie Lowe gebruikt namelijk lange zinnen, waardoor je nog weleens de draad van het verhaal kwijtraakt. Er wordt namelijk zoveel informatie in één zin gestopt, dat dit nu even verwerkingstijd nodig heeft. Maar op het moment dat we het verhaal gaan beleven door de ogen van de jonge vrouw Violet, verminderd dit gevoel. Katie’s schrijfstijl draagt vanaf dat moment juist bij aan de beschrijvingen van de omgeving en de verschillende situaties waar Violet in terecht komt. Dit maakt dat je dit heel gemakkelijk voor je ziet en je daarom dit unheimische gevoel van duisternis en magie gemakkelijk eigen maakt.

Alhoewel Furie start als een soort misdaadroman, zet dit de lezer eigenlijk op het verkeerde been. Het boek draait om een groep van vijf meiden, die eigenlijk een soort geheime genootschap vormen, waarin ze hun eigen grenzen opzoeken met drank, drugs en duistere magie. Je leert hierbij Violet het beste kennen, de andere personages blijven wat op de achtergrond. Van deze personages blijft Robin je het best bij, omdat zij vooral experimenteert met duistere magie. Violet heeft als enige een auto-ongeluk  overleefd en dit merk je aan haar gedrag en de keuzes die ze maakt. Er zit een soort van wanhoop in, alsof ze zichzelf en de wereld moet bewijzen dat ze het verdiend heeft om als enige nog levend te zijn. De keuzes die ze maakt zijn niet altijd even logisch en je vraagt je als lezer regelmatig af: ‘Waarom?’. Maar juist deze reactie is tekenend dat je met Violet meeleeft. Zij maakt hierin wel een persoonlijke ontwikkeling door, maar dit is vooral gericht op zelfdestructief gedrag en het opzoeken van de eigen grenzen.

Er wordt door Katie Lowe veel mythologie en magische geschiedenis verweven in het verhaal. Dit is heel interessant en geeft je veel informatie over bijvoorbeeld de reden van het bestaan van de geheime genootschap. Wel is dit veel informatie en dit nodigt weer uit om het boek nogmaals te lezen. Aan het einde van het boek komen de verschillende verhaallijnen bij elkaar en wordt er een mooie verbinding gelegd tussen de club van vijf meiden in het verleden, heden en de toekomst. Ook snap je eindelijk waarom het boek met een moord begint en kom je erachter wie er uiteindelijk verantwoordelijk voor was.

Furie is door zijn diverse gebruik van thema’s zoals misdaad, magie, mythologie niet het gemakkelijkste boek om te lezen. Aan het begin lijkt het alsof je begint aan een misdaadverhaal en daaropvolgend lijkt het meer op een coming-of-age. Aan de ene kant levert de schrijfstijl van Katie Lowe een goed beeld op van de omgeving waar het boek zich afspeelt, maar aan de andere kant kan het gebruik van lange zinnen ook de aandacht doen verslappen. Furie staat boordevol mythologie en duistere magie en zal daarom geschikt zijn voor lezers die net dat beetje meer zoeken in hun leesvoer en wel van een uitdaging houden.

Beoordeling: 7,5/10

Katie Lowe is blogger en Furie betekent haar debuutroman. Het boek is gepubliceerd bij AW Bruna Uitgevers en inmiddels verschenen in papieren variant en als ebook. Verkrijgbaar bij de betere Nederlandse boekhandel en webwinkel.