Recensie: Christmas Shopaholic – Sophie Kinsella

Zullen we ooit genoeg krijgen van de avonturen van shopaholic Becky? In inmiddels het negende deel van de serie over deze bijzondere koopgrage dame is Becky beter dan ooit. Christmas Shopaholic zal zoals de titel al doet vermoeden, je ook alvast heerlijk in de kerstsferen bregen…

‘Shoppen was nog nooit zo gemakkelijk voor Becky Brandon (geboren Bloomwood). Als je maar genoeg besteld krijg je gratis verzending en je bespaart gewoon zoveel geld online. Met kerstmis op komst kijkt ze al weer helemaal uit naar de kerstdagen bij haar ouders. Maar op het moment dat Becky’s ouders het in hun bol krijgen om te verhuizen en kerst dit jaar overlaten aan Becky, staat haar wereld op haar kop. Vooral als iedereen zichzelf maar uitnodigt en met allerlei eisen komen aanzetten. Zo is haar zus Jess een vegan en geeft Luke aan dat hij toch persé dezelfde fles aftershave wil. En Becky wil het natuurlijk zo origineel mogelijk doen. En nee hoor, dit gaat absoluut niet mis…’

Met Christmas Shopaholic laat Sophie Kinsella Becky opnieuw bizarre en hilarische avonturen beleven. De eerste bladzijden van het boek zetten gelijk al de toon wanneer Becky haar best doet om voor haar dochter Minnie een cadeau te kopen, geld uit te sparen en daarbij genoeg te besteden om in aanmerking te komen voor gratis verzending. Kopen, of geld uitsparen zoals Becky het noemt, was nog nooit zo gemakkelijk. Christmas Shopaholic staat weer vol ouderwetse hilarische situaties waar Becky in verzeild raakt en zich weer uit weten te praten. Becky blijft hierin heel herkenbaar. Want uitverkoop en wil een naar mens wel heel graag de waarheid vertellen. Alleen is er maar één die er gelijk een stroming die mogelijk van Noorse afkomst bij verzint. Zelfs in het negende boek zit Sophie Kinsella nog vol originele grappen voor deze bijzondere shopaholic. En de remmen gaan vooral los, wanneer Becky tegen wil en dank het door haar geliefde kerstfeest moet organiseren. (En die populaire en unieke kerstbal net overal uitverkocht is.)

Naast humor, waar natuurlijk de hele shopaholic serie om draait, is er ook ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Becky ontpopt zich tot ware scheidingsexpert, alhoewel ze bij haar zus wel een beetje de blank mis slaat. Daarbij zijn er behalve wat nieuwe personages ook weer de oude bekenden aanwezig, zoals Becky’s half zus Jess, haar beste vriendin Suze. Het blijft komisch om te zien hoeveel Jess en Becky van elkaar verschillen en hoe Suze meegesleept kan worden in Becky’s verhalen. En Luke, tja die probeert in alle hectiek het hoofd koel te houden, totdat een verre nieuwe buurvrouw wel opeens heel vasthoudend wordt. En omdat het verhaal natuurlijk draait om kerst, is Christmas Shopaholic echt een verhaal om nu te lezen! Je komt dan alvast heerlijk in de kerststemming en wellicht ontstresst je het juist, omdat je kerstfeest nooit zo hectisch zal zijn als het in Christmas Shopaholic gaat. Mooi hierbij is dat Sophie Kinsella haar lezers in een negende deel nog steeds weet te verrassen met onverwachte plotwendingen, waarbij ze het verhaal in stijl weet te eindigen!

Christmas Shopaholic is opnieuw een hilarisch geslaagd verhaal in de boekenreeks over de koopverslaafde Becky. Hilarische avonturen, bekende en nieuwe personages en de verbeelding van Becky kent hierin geen grenzen. Dit boek zal er zeker voor zorgen dat je in een heerlijke feeststemming gaat komen en helemaal klaar bent om toe te leven naar de komende kerstdagen!

Sophie Kinsella heeft inmiddels negen boeken over shopaholic Becky geschreven. In het Nederlands zijn deze vertaald door uitgever House of Books. In december van dit jaar zal deze auteur naar Nederland komen voor een meet & greet met haar Nederlandse lezers.