Recensie: Bloedwetten 1: Vonnis – Sophia Drenth

Eigenlijk zijn we op een punt gekomen, waarop je denkt dat er over alles met betrekking tot vampiers en aanverwante zaken wel verteld is. Maar dan komen we in aanraking met de boeken van Sophia Drenth, die net even een originele en nieuwe inkijk geeft op het veelbeschreven monster. In Bloedwetten 1, die in verschillende genres geplaatst kan worden, leren we een wel heel bijzonder personage kennen…

‘De van bloed afhankelijke Ath’vacii zijn een plaag in de vrijgevochten Neerlanden. Volksvertegenwoordiger Roan Storm heeft maar één doel: hun soort uitroeien. Hij verloor alles wat hij liefhad aan hun bloeddorst en is bereid om zijn leven te geven voor zijn Bloedwet.
Door een van de monsters te laten executeren tekent hij voor zijn lotsbestemming. Maar de Ath’vacii geven hem niet de dood waarnaar hij verlangt: ze maken hem een van hen.
Voortdurend in gevecht met de bloedlust die door zijn aderen raast probeert hij de zin van het leven terug te vinden. Lukt het hem om zijn geloofwaardigheid als mens en raadsheer te behouden of geeft hij toe aan het monster? Bloedwetten: Vonnis is een roman over transformatie, vrije wil, innerlijke kracht en trouw blijven aan jezelf.’

Vanaf het moment dat je hem leert kennen, maakt Roan Storm, het personage waar Bloedwetten 1 om draait, gelijk grote indruk. Storm is een man met vuurrood haar, die vecht voor zijn idealen en zo nodig er zijn leven voor wilt geven. Voor het verwezenlijken van zijn bloedwet krijgt hij het aan de stok met bloeddorstige wezens; de Ath’vacii. Dit zijn een soort vampiers, die al dan niet tegen hun wil ‘van gemaakt bloed zijn’ en dus alleen kunnen overleven op menselijk bloed. In dit gevecht wordt Storms grootste nachtmerrie waarheid: de Ath’Vacii maakt hem zelf tot iemand van het gemaakt bloed. In Bloedwetten 1 leeft de lezer mee met zijn worsteling om binnen deze transformatie zijn menselijkheid te behouden. Het is heel bijzonder om te lezen hoe Storm binnen dit gevecht tegen zijn eigen nieuwe natuur ervoor kiest trouw te blijven aan zichzelf. Storm maakt hierin duidelijk door het verhaal heen een belangrijke persoonlijke ontwikkeling door.

Dit zijn gelijk ook de belangrijke thema’s in het boek van Sophia Drenth: zal het mens overleven, of overwint uiteindelijk toch het monster? Zijn innerlijke kracht hierin is bewonderingswaardig en als lezer kan je niet anders dan meeleven met zijn strijd, zijn verdriet, zijn overwinningen en zijn zorgen. Dit doet hij niet geheel alleen, want hij heeft een stel bijzondere vrienden, die hem niet in de steek laten. Deze dragen onder andere de Poetische namen zoals Nachtuil, Klauw, Havik en Vuist. Grappig genoeg doen dit soort namen denken aan bekende fantasyseries, zoals de boeken van Robin Hobb. In deze boeken worden verschillende personages vaak genoemd naar een bepaalde opvallende eigenschap die ze bezitten. Bijvoorbeeld Nachtuil heeft hele grote ogen en een onschuldig ogend uiterlijk.

Bloedwetten 1 valt daarnaast op door zijn gemakkelijk leesbare schrijfstijl, waarbij je als lezer gemakkelijk het verhaal ingetrokken wordt. Een leuk detail hierbij is, dat de wereld waar het boek zich afspeelt het best omschreven kan worden als het Nederland van vroeger. Boeiend detail is dat naast bloeddorstige wezens, die zelf kunnen bepalen of ze menselijk of monsterlijk herboren worden, er ook een stukje politiek wordt meegenomen. Wellicht een knipoog naar de huidige politieke cultuur? Ten slotte is er ook ruimte voor romantiek maar dit is heel subtiel in het verhaal verwerkt. Wel rest nog de vraag hoe het precies zit met Storm en de kist, waar wellicht zijn ziel in zou zitten. Betekent dit nu dat hij geen ziel meer heeft?

Concluderend is het absoluut niet verrassend, dat Sophia Drenth met Bloedwetten 1 de Bastaard Fantasy Award heeft gewonnen. Het is simpelweg een goedgeschreven verhaal, dat veel verschillende elementen en thema’s bevat en daarnaast een verfrissende kijk geeft op een eeuwenoud bloeddorstig wezen. Voor liefhebbers van het horrorgenre, maar eigenlijk ook daarbuiten, is dit boek een mustread! Bloedwetten 1: Vonnis verscheen in eigen beheer door middel van crowdfunding. Sophia Drenth is inmiddels bezig met haar vijfde Bloedwetten boek, een bronvertelling getiteld 1000 Nachten. Naast Bloedwetten: Vonnis en Bloedwetten: Verlossing verschenen er ook twee bronvertellingen, getiteld Kleine Moordenaar en Zwart Hart. Meer informatie over Sophia of haar boeken: www.bloedwetten.com

Beoordeling: 9