Recensie: Bloedsteen – Bernice Berkleef

Bernice Berkleef is zelf een enthousiaste lezer en na vele boeken te hebben verslonden, besloot ze er zelf één te schrijven. Dit werd haar debuut, getiteld Cody. Inmiddels is haar tweede thriller Bloedsteen in de winkels. Een intrigerend spannend verhaal over Jappenkampen, diamantroof en het bizarre leven van de rijke Indonesiër…

‘Op een ochtend wordt Ella nietsvermoedend van haar bed gelicht door de politie. Ze wordt verhoord over haar vader, hij zou illegaal goederen van Java naar Nederland hebben gesmokkeld. Als haar vader, die vroeger in een jappenkamp heeft gezeten, in hechtenis overlijdt besluit Ella zelf naar Java af te reizen om in hun familiehuis tot rust te komen. In het huis vindt ze aanwijzingen voor een geheim dat haar vader heeft weten te verbergen. Maar ze is niet de enige die lucht heeft gekregen van de verborgen geschiedenis, want haar verblijf op het eiland neemt een zeer onaangename wending…’

De proloog van Bloedsteen over het leven van haar vader in een Jappenkamp trekt gelijk de nieuwsgierigheid van de lezer. Daaropvolgend wordt de spanning in het boek door Bernice Berkleef flink opgevoerd. In het eerste hoofdstuk wordt hoofdpersonage Ella namelijk van haar bed gelicht door de politie, doordat ze verdacht wordt van betrokkenheid bij diamantensmokkel. Doordat het verhaal vanaf het begin van Bloedsteen in de ik-vorm is geschreven, voelt alles wat Ella meemaakt als iets wat jou ook raakt. De afschuw van de verwoesting van je veiligheid in je eigen huis, of de inbeslagname van je paspoort, is daardoor duidelijk voelbaar bij de lezer. Dit houdt ook tot het eind de spanning in het boek.

Auteur Bernice Berkleef is een freelance journalist die altijd op zoek gaat naar zaken die haar intrigeren en inspireren. Dit is ook duidelijk merkbaar aan de vlotte en toegankelijke schrijfstijl in Bloedsteen. Daarbij schrijft ze over een niet alledaags onderwerp, namelijk de Jappenkampen en het leven en cultuur van de rijken in Indonesië. Beide zaken maakt dat Bloedsteen heel erg verrast binnen de loop van het verhaal. Er is geen enkel moment in het boek waarop je als lezer het idee hebt, dat je de verdere verhaalloop kunt voorspellen. Daarbij is het ook erg interessant om te lezen over de Jappenkampen, omdat daar veel minder over bekend is dan bijvoorbeeld de concentratiekampen in de tweede wereldoorlog. Daarbij is rijkdom en de Indonesische cultuur heel mooi verwerkt in Bloedsteen, voornamelijk aan het eind van het verhaal. De rijkdom, maar vooral ook de pijn en de eenzaamheid die ermee gepaard gaan, is vanaf de bladzijden voelbaar.

Bloedsteen is een verrassende tweede thriller van Bernice Berkleef! Naast boeiende personages geeft het boek ook een interessante inzage in het leven binnen de Jappenkampen en van rijke Indonesische mensen. Dit alles is verpakt in een vlotte toegankelijke schrijfstijl, waarbij de spanning flink wordt opgevoerd. Bloedsteen schept nieuwsgierigheid naar het volgende boek van deze auteur.

Naast Cody is ook Bloedsteen verschenen bij The House of Books, een imprint van Overamstel Uitgevers. Bloedsteen wordt momenteel verwerkt tot een televisieserie, dat naar verwachting eind 2020 zal gaan verschijnen op de online streamingsdienst Videoland.