Recensie: Al die mooie vreemden – Elizabeth Klehfoth

Kostscholen, geheime genootschappen en mysteries, allen spreken ze erg tot de verbeelding. Auteur Elizabeth Klehfoth combineert al deze elementen in het boek Al die mooie vreemden. In dit debuut volgt de lezer de jonge vrouw Charlie, die na de dood van haar moeder haar best dood om geaccepteerd te worden door haar medestudenten…

‘Op een prachtige zomerdag in 2007 verdwijnt Grace, de mooie, jonge vrouw van zakenman Alistair Calloway en moeder van Charlie…
Tien jaar later heeft de zeventienjarige Charlie nog altijd geen antwoord op de vraag wat er precies met haar moeder gebeurd is. Inmiddels zit ze op een prestigieuze school in New England en heeft ze zich volledig in het kostschoolleven gestort. Daarbij hoort ook het lidmaatmaatschap van de A’s, een geheim genootschap van medescholieren. Om door de A’s geaccepteerd te worden moet ze een aantal riskante opdrachten uitvoeren, die ervoor kunnen zorgen dat ze haar vrienden kwijtraakt en van school wordt gestuurd.
Dan komen de duistere gebeurtenissen uit het verleden en het heden onverwachts samen, en zou Charlie de verschrikkelijke waarheid over haar familie en haarzelf weleens niet kunnen overleven…’

Alhoewel de verhaallijnen natuurlijk ontzettend van elkaar verschillen, heeft Al die mooie vreemden gelijk een heel intrigerende Pretty Little Liars vibe. De geheimzinnigheid rondom het genootschap van de A’s, de stiekeme briefjes die ze krijgen en de bizarre opdrachten die vervolgens gedaan moeten worden. In eerste instantie lijkt het toetreden tot de club vrijblijvend, maar al snel blijken er consequenties te kleven aan het niet volbrengen van de opdrachten. De A’s laten je dan rustig opdraaien voor fraude of vandalisme. Dit zorgt voor een drang om steeds verder te willen lezen. Daarbij worstelt Charlie met het vertrek van haar moeder en komt ze er met behulp van haar oom al snel achter dat er iets vreemds aan de hand is. Ze was er altijd van overtuigd dat haar moeder haar in de steek had gelaten, maar is dit nu werkelijk zo? Ook dit gegeven draagt bij aan de gemakkelijke leesbaarheid van Al die mooie vreemden.

De twee verhaallijnen lijken in eerste instantie afzonderlijk van elkaar te bestaan, maar verderop in het boek blijken er meer raakvlakken dan verwacht. Charlie maakt hierdoor ook een duidelijke persoonlijke ontwikkeling door en begint steeds meer te beseffen dat bepaalde daden niet zonder consequenties blijven. Zowel zij als haar moeder zijn niet de meest standaard personages en dat maakt dat je je als lezer gemakkelijk in hen kunt herkennen. Wat dat betreft heeft het boek ook wel een thema, waar je als lezer over na gaat denken. Al die mooie vreemden draait vooral ook om het hebben van geheimen en mensen die je hierdoor in hun macht proberen te houden. Op zo’n manier kun je steeds meer verstrikt raken in de situatie, behalve als je de moed hebt om hieruit te breken. Dit maakt het thema ook heel actueel, want hoever verschuif je je morele grenzen om je geheimen te bewaren of om bij een groep populaire mensen te horen. De conclusie van het boek voelt wel wat dramatisch aan, in de zin dat bepaalde plotwendingen net iets te onverwachts zijn. Maar desalniettemin zal Al die mooie vreemden van Elizabeth Klehfoth een divers (young adult) publiek aanspreken en intrigeren.

Al die mooie vreemden is het best te omschrijven als een combinatie van drama en mysterie en heeft gelijk vanaf het begin een prettige Pretty Little Liars gevoel. Zowel Charlie als haar moeder Grace zijn niet de meest standaard personages, waardoor ze overtuigen en voor de lezers herkenbaar zijn. Ondanks soms wat te onverwachte wendingen in het boek, is Al die mooie vreemden simpelweg prettig leesvoer. Aanrader!

Elizabeth Klehfoth schreef met Al die mooie vreemden haar debuut. Uit haar prettige schrijfstijl is op te maken dat ze een opleiding heeft gevolgd in creatief schrijven. In het Nederlands verschijnt haar boek bij Uitgeverij HarperCollins Holland.