Recensie: Wat als het wel werkt? (Say Everything #2) – Roni Loren

In Wat als jij het bent? maakte de lezer naast hoofdpersonage Hollyn ook al zijdelings kennis met Andy Lockley. De ogenschijnlijk babbelgrage jonge vrouw, waarbij de wereld aan haar voeten lijkt te liggen. Maar zo simpel blijkt het helemaal niet! In het tweede boek zoemt auteur Roni Loren volledig in op dit bijzondere personage:

‘De wereld is eng. Tenminste voor horrorschrijfster en true crime podcaster Andi Lockley, die aan een angststoornis lijdt en niet openstaat voor de liefde. Ex-brandweerman Hill Dawson is tijdens een reddingsoperatie zijn been verloren en weet sindsdien niet meer wat hij wil met zijn leven. Het helpt niet dat hij wordt afgeleid door zijn knappe buurvrouw Andi. Dan wordt er ingebroken bij Andi, en komt hij in actie. Langzaam ontstaat er iets tussen hen, maar kan Andi haar angst aan de kant zetten?’

Voorganger Wat als jij het bent? maakte stiekem al duidelijk dat het niet zomaar de meest standaard mensen zijn waar Roni Loren over schrijft. En juist dit gegeven maakt de boeken in de Say Everything serie zo echt, breekbaar en authentiek. Vooral in de huidige wereld lijkt iedereen het perfecte leventje te creeeren met vooral een probleemloos ogend bestaan. Maar iedereen heeft zijn problemen en zaken waar hij of zij tegenaan loopt. Roni Loren weet dit ook weer in Wat als het wel werkt? sterk naar voren te brengen. Naast Hollyn die Gilles de la Tourette heeft, kamt de ogenschijnlijk angstloze Andi met een angststoornis. Op toegankelijke en overtuigende manier wordt door de auteur beschreven wat er in zo’n iemand omgaat. Iemand kan ogenschijnlijk extravert overkomen maar innerlijk te worstelen met allerlei gedachten en gevoelens. En juist de gedragingen die dit tot gevolg heeft, komt in Wat als het wel werkt? mooi naar voren.

Roni Loren voegt hier een interessante tegenstelling aan toe. Aan de ene kant leidt de hoofdpersonage aan een angststoornis. Aan de andere kant zoekt ze de griezelige kant juist ook op door het kijken van enge films en het schrijven van enge verhalen. Maar juist deze tegenstelling is ergens ook logisch, want juist hierdoor krijgt Andi grip op de situatie. Horrorliefhebbers zullen daarom ook genieten van dit boek omdat er door Roni Loren regelmatig in detail wordt verwezen naar horrorfilms en -series als Halloween, Happy Death Day, Scream en Stranger Things. En wanneer je deze titels kent, geeft dit nog een extra dimensie aan Wat als jij het bent? Natuurlijk is de loop van het verhaal ergens wel te verwachten, maar de chemie tussen de twee belangrijkste hoofdpersonages is sterk en intens. Liefhebbers van New Adult en wat explicietere scenes zullen hiervan genieten.

Juist de combinatie van bovenstaande elementen geeft Wat als het wel werkt? een flinke dosis feelgood mee ondanks de wat heftigere thematiek die het boek bevat. Alhoewel het boek los gelezen kan worden, is het voor de optimale beleving van het verhaal en zijn bijzondere personages raadzaam om eerst Wat als jij het bent? te lezen.

Wat als jij het bent? en Wat als het wel werkt? zijn onderdeel van de serie Say Everything van Roni Loren, verschenen bij uitgever Zomer & Keuning. Deze boekrecensie maakt onderdeel uit van de blogtour over dit boek. Bekijk vooral ook de recensies van de andere bloggers in het volgende schema: