Recensie: Vermist (Jonah Colley #1) – Simon Beckett

Simon Beckett is bekend van zijn serie over forensisch antropoloog David Hunter en is zeker geen auteur die de heftige forensische details schuwt. Ook in Vermist, een nieuwe serie met een geheel ander hoofdpersonage kunnen horrorliefhebbers hun hart ophalen aan de heftige en bloederige details van gruwelijke moorden.

In Vermist zijn het niet de vermisten die in gevaar zijn, maar degenen die zijn achtergebleven…Tien jaar geleden werd het leven van agent Jonah Colley verwoest door de verdwijning van zijn jonge zoon Theo. Een vraag om hulp van een oude vriend leidt Jonah naar de ontdekking van vier lichamen – genadeloos toegetakeld en voor dood achtergelaten. Er is nog maar een slachtoffer in leven. Colley wordt vervolgens zelf verdachte in de zaak, maar hij ontdekt ook een netwerk van leugens en geheimen over de mensen die hij dacht te kennen. Het dwingt hem vragen te stellen over wat er werkelijk al die jaren geleden is gebeurd…’

Vanaf het eerste hoofdstuk wordt de lezer in het verhaal meegesleurd, wanneer agent Jonah Colley tegen wil en dank wordt meegesleurd in de problemen van een oude vriend. Hij komt hierdoor in een uiterst angstaanjagende situatie terecht komt. Wat is er aan de hand? Mooi hierin is dat Simon Beckett in Vermist een link legt met het verleden van Jonah Colley, waarin hij zijn zoontje verloren heeft. Hierdoor leert de lezer de hoofdpersoon gelijk beter kennen, omdat het verleden duidelijk wat zegt over hoe Colley op de plek terecht is gekomen waar hij nu is. In Vermist zit het hem duidelijk niet mee, en juist deze gave om in zeer moeilijke situaties te belanden, laat de lezer op het puntje van zijn stoel zitten. Juist het gevoel dat je niet weet waar je aan toe bent, net als de hoofdpersoon, en je omgeving je wantrouwt, zorgt voor veel spanning in het boek. Vergeleken met andere politiethrillers is Jonah Colley ook niet de meest alledaagse hoofdpersonage, waar vooral het einde van Vermist nog extra op zal wijzen. En wie denkt te weten wie er daadwerkelijke te vertrouwen is, zal aan het eind van het boek nog lelijk op zijn of haar neus kijken…

Zoals uit eerder werk van Simon Beckett bekend is, is de auteur niet gierig met het gedetailleerd beschrijven van gruwelijke moorden. Ook de manier waarop Jonah Colley met geweld te maken krijgt, wordt zo gedetailleerd en visueel beschreven, zodat het voelt alsof het de lezer zelf overkomt. Vermist bevat ook diverse stukjes informatie die in eerste instantie niet direct relevant voelen voor het verhaal, maar aan het eind van het boek van onmisbare waarde blijken te zijn. Het begin van Simon Beckett zijn nieuwste serie bestaat uit diverse plotwendingen, waardoor bijvoorbeeld de vriendschap tussen Jonah en Gavin en de verdwijning van Theo steeds in een ander daglicht komen te staan. Het einde van het boek is in die zin interessant omdat niet het als verwacht komt en interessante mogelijkheden biedt voor de vervolgdelen. Jonah is een heel interessant personage en Simon Beckett laat het feit dat hij agent is ondergeschikt zijn aan de verleden van dit personage en zijn persoonlijke ontwikkeling. Door de gedetailleerde beschrijvingen van situaties en omgevingen weet Simon Beckett een heel interessant en opvallende start van een nieuwe serie te bieden.

Vermist is een heel interessante nieuwe serie in het al vrij volle thrillergenre. De soms gruwelijke gedetailleerdheid en de niet alledaagse personagens en diverse onverwachte plotwendingen zullen de meest doorgewinterde thriller en horrorliefhebbers zeker weten te bekoren. Het slot van Vermist levert veel nieuwsgierigheid op naar hoe het verhaal met betrekking tot Jonah Colley in de vervolgdelen verder zal verlopen.

Simon Beckett heeft een diversiteit aan beroepen beoefend: van restaurateur, leraar en drummer in een band, kwam hij uiteindelijk in de journalistiek en het schrijversvak terecht. Hij geniet vooral bekendheid met zijn serie over forensisch antropoloog David Hunter. Met Vermist, dat nu verschenen is bij uitgever Luitingh Sijthoff begint deze auteur een geheel nieuwe spannende thrillerserie.