Recensie: Verlaten – Jane Harper

Wanneer je vanuit het drukke Nederland naar de verlaten Australische outback zou vertrekken, zou je spontaan een cultuurshock krijgen. In Australië kun je namelijk honderden kilometers rijden zonder ook maar een levende ziel tegen te komen. Zo ook in het nieuwste boek van Jane Harper, die de toepasselijke titel Verlaten draagt. We kennen haar natuurlijk van de eerdere titels Wildernis en De droogte. Evenals haar nieuwste boek geven deze verhalen zijn lezers een boeiend inkijkje in het leven in de Australische outback…

‘In de eenzame outback van Australië staan twee broers bij de omheining die hun boerderijen van elkaar scheidt. Ze zijn elkaars dichtstbijzijnde buren, hun huizen liggen drie uur rijden van elkaar. De derde broer ligt dood aan hun voeten.
Cameron maakte zich ergens zorgen over. Besloot hij om zelf zijn dood tegemoet te lopen? Als hij dat niet heeft gedaan, blijven er in deze afgelegen omgeving maar weinig verdachten over.
Eenmaal thuis bij de achtergebleven familie wordt het wankele evenwicht op de boerderij verstoord. Niet alleen verdriet, maar ook verdenkingen spelen hoog op…’

Ook in Verlaten blijkt weer dat de Australische outback een ideale setting levert voor het vertellen van een spannend verhaal. De broers uit Jane Harper’s nieuwste boek leven in de Australische outback, wat voor een moeilijk bestaan zorgt. De hitte, de overstromingen en de mogelijkheid om honderden kilometers te rijden zonder een mens tegen te komen. Maar bij het lezen van dit boek levert het ergens ook wel een cultuurshock op. Voor ons Nederlanders is het bijna niet voor te stellen dat je zo afgelegen kunt wonen, zelfs niet in de minder bevolkte provincies van ons land. Dit maakt dat Verlaten de tijd nodig heeft om te landen. Jane Harper neemt hierbij ook de tijd om het leven van de verschillende hoofdpersonages te beschrijven, waarbij je als lezer de hitte bijna kunt proeven. Dit is juist ook kenmerkend voor de schrijfstijl van deze auteur, waardoor je bijna het gevoel krijgt dat je meer een roman dan een thriller aan het lezen bent.

Om die reden ligt de mate van spanning en de drang om door te willen lezen aan het begin van Verlaten wat lager, wanneer je dit vergelijkt met ander werk van Jane Harper, zoals Wildernis. De lezer leert vooral meer over het verleden van de broers Nathan en Cameron en de relatie die ze met hun vader hadden. Deze informatie blijkt heel essentieel voor de tweede helft van het boek, waarin de schrokkende waarheid wordt onthuld. Het mooie hiervan is, dat de aanwijzingen, die je aan het begin van het boek wellicht over het hoofd hebt gezien, opeens in een heel ander daglicht gezet worden. Dit maakt van Verlaten een unieke en boeiend boek, die veel meer biedt dan alleen een spannend verhaal. Voor de personage Nathan raakt je, doordat hij door het verhaal heen zo regelmatig niet goed begrepen wordt. Gelukkig zorgen al deze elementen ervoor dat Verlaten tot een goed, overtuigend en bevredigend einde komt.

Verlaten is dus zo’n boek die even wat opwarmingstijd nodig heeft, maar uiteindelijk de hooggespannen verwachtingen dubbel en dwars goedmaakt met een schokkende conclusie, die je nog even bij zult blijven. Een originele stem in het al vrij overvolle literaire thrillergenre!

Verlaten is naast De droogte en Wildernis het derde boek van Jane Harper dat in het Nederlands verscheen bij uitgeverij A.W. Bruna. Auteur Jane Harper is opgegroeid in Manchester maar op haar achtste verhuisd naar Australië. Ze werkte dertien jaar als journalist, voordat ze zich aan het schrijven ging wijden.