Recensie: Uitverkoren (Uitverkoren #1) – Veronica Roth

Veronica Roth is voornamelijk bekend van de Divergent-serie en Carve the Mark. Met Uitverkoren richt ze zich, in tegenstelling tot haar eerder verschenen boeken, niet op young adults, maar een volwassen publiek. Dit is onder andere te merken aan de meer filosofische toon en nadruk op persoonsontwikkelingen, waar in Uitverkoren de nadruk op ligt.

Ergens vlak bij Chicago drong op een duistere dag het kwaad de wereld binnen en bracht chaos en verwoesting. Vijf schijnbaar doodgewone tieners – Sloane, Matt, Ines, Albie en Esther – werden opgeroepen zich te melden. Eén van hen zou “de uitverkorene’ zijn die de wereld kon redden. En waar of niet, het werkte: het kwaad werd verslagen en de aarde was veilig.

Tot nu. Tien jaar later is de wereld de tragedie bijna vergeten. Maar Sloane niet. Zij wordt nog elke dag achtervolgd door haar verleden: letterlijk, door de paparazzi die haar maar niet met rust laten, en figuurlijk, door het kwaad dat haar nog altijd nachtmerries bezorgt. Op het tienjarig jubileum van hun overwinning slaat het noodlot opnieuw toe: een van de vijf overlijdt. En als de overige vier zich verzamelen voor de begrafenis, op de plek waar het tien jaar geleden allemaal begon, doen ze een huiveringwekkende ontdekking die alles op losse schroeven zet.’

Het moment waar je in Uitverkoren het verhaal in valt, is bijzonder te noemen. Niet voor de actie, wat je zou verwachten, of middenin een snelle scene. Maar juist erna. Een groep uitverkoren jongeren hebben de wereld gered door het kwaad te verslaan. Tien jaar later hebben de meesten van hen hier een aardige carrière van gemaakt. Maar een held zijn en later met heftige herinneringen moeten blijven leven, is zo gemakkelijk nog niet. En juist doordat je voor je gevoel middenin het verhaal valt, maakt dat het boek wat tijd nodig heeft om te landen. Wat hierbij wel als mooie afwisseling werkt, zijn de documentatiestukken die Veronica Roth in Uitverkoren heeft toegevoegd. Juist aan het begin van het verhaal, waar je even moet wennen aan de andere manier van schrijven, wekt deze documentatie juist nieuwsgierigheid op, wat bevorderlijk is voor het leestempo.

Uitverkoren heeft een duidelijke Blake Crouch vibe door thema’s als parallelle werelden en goed en kwaad een belangrijke rol te laten spelen. Je gaat dieper nadenken over het concept van verschillende parallelle werelden die ontstaan na elke keuze die je maakt. Veronica Roth geeft hiervan een mooi voorbeeld wat kan ontstaan als je in een parallelle wereld een bekende van je zou gaan opzoeken. Dit is duidelijk niet wat je zou verwachten en de auteur schetst in Uitverkoren hier een realistisch beeld van. En alhoewel er vijf verschillende uitverkorenen zijn, wordt het verhaal verteld vanuit Sloane’s oogpunt. Juist zij is interessant omdat de vier anderen hun leven goed op de rails lijken te hebben en zij nog steeds worstelt met zaken. Ze maakt in Uitverkoren dan ook een flinke persoonlijke ontwikkeling door met betrekking tot haar beeld van goed en kwaad en haar positie binnen de groep. Wel kan juist de nadruk hierop hier en daar de vaart wat uit het verhaal halen, maar je krijgt hiervoor ook veel terug. Om dit alles heen creëert Veronica Roth twee bijzondere werelden waarin magie een verschillende rol spelen. Vooral het concept van zogenaamde ‘hevels’ die het gebruik van magie ondersteunen, is interessant gevonden. Hopelijk wordt dit in de vervolgdelen verder uitgewerkt.

Uitverkoren is daarom een bijzonder boek te noemen, waarin Veronica Roth een nieuwe manier van schrijven en een andere soort doelgroep verkend. Dit kan voor degenen die haar Divergent boeken kennen zijn, wel even wennen zijn. Omdat Uitverkoren zich duidelijk minder richt op de actie, maar zich vooral verdiept in de persoonsontwikkeling en de het idee dat er meer bestaat dan alleen onze wereld. Als je het de kans geeft Uitverkoren volledig tot je door te laten dringen, krijg je er veel voor terug!

Beoordeling 8/10

Veronica Roth is bekend van de Diverent-serie en de duologie waarvan Carve the Mark het eerste deel is. Met Uitverkoren start ze een nieuwe serie dat gericht is op een volwassen publiek. In het Nederlands uitgegeven door Uitgever Meulenhoff Boekerij en verkrijgbaar bij de betere Nederlandstalige boekhandel.