Vreemd genoeg krijgen boeken zoals Fandom en Terug naar Fandom lang niet zoveel aandacht als het nieuwe boek van Kiera Cass of de Hongerspelen, terwijl het zeker zo goed geschreven is. De tweedelige boekenreeks van auteur Anna Day lijkt speciaal geschreven te zijn voor cosplay-liefhebbers. Het evenement comic con speelt samen met de rol van fan fictie en fantasiewerelden namelijk een grote rol…
‘Violet en haar vrienden zijn fans van de populaire serie De Galgendans. Tijdens een bizar ongeluk op Comic Con komen ze écht in het verhaal terecht en moeten ze rol van hun helden spelen. Inmiddels is er een jaar voorbij sinds Violet, Alice en Katie zijn ontsnapt uit de Galgendans-wereld. Maar Violets broertje Nate zit daar nog vast en ligt al die tijd in de echte wereld in coma. Na een fikse ruzie met Alice keert Violet samen met Katie terug om haar broertje te redden. Dan duikt er een fanfic-schrijver op die duistere hoofdstukken toevoegt aan het bestaande verhaal, en Alice is de enige die haar vrienden kan redden…’
In theorie is Terug naar Fandom een opzichzelfstaand verhaal, maar het is zeker handig wanneer je het voorgaande boek Fandom hebt gelezen. Door deze voorkennis heb je namelijk al een net iets beter beeld van de Fandom wereld en de personages die hierin voorkomen. In Terug naar Fandom moeten Violet, Alice en Katie hun plek hervinden na hun avontuur in Fandom en hun succes van hun boek. Ze zijn alleen bijgekomen van hun coma, behalve Nate, die nog steeds vecht voor zijn leven. Anna Day vlecht binnen het boek Terug naar Fandom niet alleen de wereld Fandom met de ‘echte’ wereld mooi in elkaar. Maar ook de kracht van fictie op het ‘herschrijven’ van een parallelle wereld komt in dit verhaal goed naar voren. De twee parallalle werelden zijn in feite nog nooit zo dicht bij elkaar geweest. Juist de creatie van een soort gevecht tussen verschillende typen fan fictie zorgt voor een bepaald soort spanning in het verhaal. En roept hierbij zelfs gewetensvragen op; in hoeverre laat het schrijven van fan fictie mensen als marionetten functioneren in plaats van zelfdenkende wezens? Wat dit versterkt is dat Anna Day in haar boek de manier verwerkt waarop andersoortige wezens naar de mens kijken met opmerkingen als: ‘Voor een stel lelijke apen kijken jullie wel heel graag naar jullie zelf, he?’. Dit maakt het willen doorlezen in Terug naar Fandom erg gemakkelijk.
De meeste personages zijn herkenbaar uit het voorgaande boek, maar er worden ook enkele nieuwe geïntroduceerd. In relatie tot één van de personages maakt Alice een duidelijke persoonlijke ontwikkeling door en leert hierdoor meer over zichzelf en wat ze wil bereiken. Het blijft hierbij ook mooi dat de verschillende personages zo verschillen van elkaar, waardoor de lezer zich altijd wel zal herkennen in één van de drie. Het einde van Terug naar Fandom is aan één kant wel te verwachten. Aan de andere kant worden er toch verschillende onverwachte plotwendingen in het boek verwerkt, die de lezer niet zal zien aankomen. Het slot wordt hierbij geloofwaardig, doordat het niet direct een goed einde betekent voor alle personages. Wel doet het einde van het boek vermoeden, dat er geen vervolgdeel meer zal komen.
Terug naar Fandom is een fijne spannende fictieve fantasy, die liefhebbers van cosplay zeker zal aanspreken. Ook wanneer je genoten hebt van voorganger Fandom, is het aan te raden ook dit boek aan te schaffen.
Beoordeling: 8/10
Anna Day is klinisch psycholoog en wilde altijd al schrijver worden. Nadat haar verhaal een prijs won, kreeg een uitgever interesse in haar werk. Fandom is haar debuut en recent verscheen het langverwachte vervolg Terug naar Fandom. In het Nederlands verschenen beide boeken bij uitgeverij Luitingh Sijthoff.