Recensie: Oost west, thuis best – Linda Holmes

Het boek Oost west, thuis best valt gelijk al op door de fleurige en kleurrijke omslag dat de aandacht trekt. Een jonge vrouw, roze bloemen en een aantrekkelijk petrolkleurig huis. Het debuut van Linda Holmes voelt vanaf het eerste moment aan als een ‘feelgood’, wanneer je het boek alleen al ziet. Dit vraagt erom het boek op te pakken en mee te nemen in je vakantiekoffer.

‘Oost west, thuis best – maar niet voor Evvie Drake. Het is een jaar geleden dat Evvies man plotseling overleed. Haar beste vriend Andy denkt dat ze rouwt, en Evvie laat hem in die waan – maar eigenlijk weet ze niet wat ze met het geld en het grote huis aan moet.

Dean Tenny was ooit topsporter, maar zijn ster is gevallen. En hij kan niet eens aan zichzelf uitleggen hoe het komt. Andy stelt voor dat Dean bij Evvie komt wonen, in het appartement aan de achterkant van haar huis. Evvie stemt in, maar ze spreken één ding af: Dean vraagt niet naar Evvie’s man, en Evvie vraagt niet naar Deans mislukte carrière. Een duidelijke regel, maar gek genoeg worden regels altijd verbroken…

Kunnen Evvie en Dean over hun verleden heenstappen en aan iets nieuws beginnen?’

Gelijk vanaf de eerste pagina roept Oost west, thuis best nieuwsgierigheid op. Eén van de hoofdpersonages, Evvie, staat namelijk op het punt te vertrekken, wanneer haar man overlijdt. Wat is er aan de hand? Waarom wilde ze weg. Dit maakt gelijk dat schrijfster Linda Holmes in haar boek niet de gangbare paden bewandeld. Een mooi voorbeeld hiervan is ook Dean, die topsporter was, maar op een dag opeens niet meer kan werpen. Met deze niet alledaagse personages weet Linda Holmes een origineel boek te schrijven. Natuurlijk heb je als lezer wel een vermoeden hoe het verhaal zou kunnen lopen, maar de weg er naartoe bevat verschillende plot twists. Denk bijvoorbeeld aan de scene waarin Evvie en Dean samen een flipperkast gaan halen. Dit uitje zet aan de ene kant het begin van iets nieuws neer, maar voelt aan de andere kant heel speels en origineel aan.

‘Als ze de dag voorbij liet gaan, zou ze misschien beginnen te verdwijnen, dacht ze, cel voor cel, bot voor bot, vervangen worden door iemand die op haar leek, maar haar niet was.’

Ondanks de stempel feelgood, behandelt Oost west, thuis best zeker wat zware thema’s. Het verlies van je man, emotionele beschadiging, het gedwongen kiezen van een ander levenspad, omdat je huidige werk letterlijk niet meer werkt. Dit brengt personen, die in de eerste instantie denken er alleen voor te staan, dichter bij elkaar. Linda Holmes heeft hierbij soms een soort filosofische manier van schrijven, wat citaten oplevert waar je toch wel even wat dieper over na moet denken. Daarbij gaat Oost west, thuis best niet zozeer over liefde of verliefdheid, maar meer over het vinden van jezelf en je eigen levenspad. Daarbij moeten beide personages op hun eigen wijze leren omgaan met verlies, zoals ook het veranderen van vriendschappen.

‘Zij zegt dat als er iets gebeurt, goed of slecht, je maar één iemand als eerste kunt bellen. En als je iemands eerste telefoontje bent geweest, is het moeilijk om niet meer diens eerste telefoontje te zijn’

Bovenstaande maakt dat Linda Holmes met Oost west, thuis best een heerlijk en fijn debuut heeft geschreven, waarin ze onverwachte wegen en poetische uitlatingen niet schuwt. Heel fijn leesvoer om nog lang over na te blijven denken.

Linda Holmes is naast schrijver ook radiomaker en presentator. Daarbij is ze host van de Amerikaanse podcast Pop Culture Happy Hour. Haar debuutroman Oost west, thuis best verscheen in het Nederlands bij uitgever Luitingh Sijthoff. Verkrijgbaar bij de betere Nederlandstalige boekhandel.