Recensie: Na die nacht – Karin Slaughter

Karin Slaughter begon op haar zesde al met schrijven en was er gelijk vroeg bij met haar moordverhalen. Ze schreef namelijk op deze leeftijd al een verhaal, waarin ze haar zus in de blender stopt. In plaats van zich zorgen te maken over de morbide gedachten van zijn dochter, vond de vader van Karin dit wel amusant. Inmiddels heeft deze auteur haar droom verwezenlijkt en is fulltime schrijver. Na die nacht betekent opnieuw een deel over Will Trent en Sara Linton, maar grijpt terug op het traumatische verleden, die Sara’s leven voorgoed veranderde.

‘Vijftien jaar geleden werd Sara Lintons leven volledig op zijn kop gezet toen een avondje uit in een gewelddadige aanval eindigde, die haar wereld uiteen deed spatten. Inmiddels is ze erin geslaagd haar leven weer op te bouwen. Ze is een succesvol arts, verloofd met Will Trent – van wie ze zielsveel houdt – en heeft het verleden achter zich gelaten.

Tot ze tijdens een nachtdienst op de spoedeisende hulp de zwaargewonde Dani Cooper treft met letsel dat akelig veel overeenkomsten vertoont met dat van haarzelf destijds. Terwijl Sara alles op alles zet om het leven van deze jonge vrouw te redden, beseft ze dat het verleden niet voor altijd begraven kan blijven…’

Karin Slaughter heeft een ijzersterk geheugen als het gaat om haar eigen boeken en dit is zeker van onmisbaar belang voor Na die nacht. Ze grijpt namelijk terug naar het traumatische verleden van Sara Linton, die in eerdere delen van de serie (onder andere Nachtschade, Red.) al aan bod kwam. Sterk hierbij is dat dit boek ook echt het gevoel creëert van een ouderwetse Karin Slaughter met de geliefde hoofdpersonages. Aan de andere kant voelt Na die nacht als een verdere ontwikkeling en het beter leren kennen van vooral Sara, maar ook Will. Karin Slaughter stipt hier op respectvolle en emotionele wijze een zeer actueel onderwerp, waar te veel vrouwen in hun leven mee te maken krijgen. Zelfs als je hier zelf (gelukkig) niet mee te maken heeft gehad, laat de auteur je duidelijk de heftigheid en de traumatische effecten hiervan merken. Het is niet zoiets simpels als ‘je komt hier sterker uit’, maar heeft echt gevolgen voor de rest van het leven. Dit is een boodschap die Karin Slaughter in Na die nacht duidelijk weet over te brengen.

Vanaf het begin wordt je als lezer meegetrokken in het verhaal, omdat Karin Slaughter gelijk een heftige misdaad beschrijft. Dit levert gelijk een hoop spanning op, die meer wordt opgebouwd naarmate de onderlinge verbanden duidelijker worden. Karin Slaughter maakt het haar hoofdpersonen zeker niet gemakkelijk, maar haar boeken voelen daardoor wel heel levensecht aan. En omdat Karin zelf duidelijk gevoel voor humor heeft, is dit ook ondanks de heftige thematiek in Na die nacht goed verwerkt in het verhaal. De eigenaardigheden van de verschillende personages en hun onderlinge band, die het delen van bepaalde blikken en opmerkingen toestaat. En dat is juist de kracht van Na die nacht. Veel herkenbaarheid, maar ook een nieuw perspectief op gebeurtenissen uit het verleden en personages die nog meer nader tot elkaar weten te komen. Karin Slaughter mag met recht trots zijn op dit boek!

Karin Slaughter geeft zelf aan hoe belangrijk ze het vindt dat vrouwen thrillers schrijven en inmiddels heeft ze zelf hier al een flinke bijdrage in geleverd! Een van haar favoriete auteurs is Mo Hayder, die qua gruwelijke omschrijvingen van moorden een flinke duit in het zakje doet van het thriller/horrorgenre. Na die nacht is een nieuw boek in de serie over Sara Linton en Will Trent en is naast een epub en een reguliere paperback ook verkrijgbaar in een gelimiteerde uitgave en hardcover.