Recensie: Het spel – J.D. Barker

Thriller en horrorauteur J.D. Barker heeft al verschillende titels op zijn naam staan, waarmee hij al heeft aangetoond een zeer diverse schrijver te zijn. In zijn nieuwste thriller Het spel richt hij zich op de onweerstaanbare combinatie van liefde en seks en online spellen.

‘Abby en Brendan Hollander kampen met relatieproblemen en proberen hun huwelijk te redden door met een relatietherapeut te praten. Die adviseert hun de app Sugar & Spice uit te proberen, een seksueel getinte versie van het spel Doen, durven of de waarheid.

Het spel begint onschuldig en lijkt wonderen te doen voor hun relatie, maar de opdrachten worden steeds grimmiger. Het stel valt voor de geldprijzen die de app belooft en raken zo compleet in de ban van het spel. En dan begint het spel zich tegen hen te keren. Abby en Brendan komen in een zenuwslopende klopjacht terecht en het is nog maar de vraag of ze het er levend vanaf brengen.’

J.D. Barker laat in Het spel zien hoe iets, wat begint als een bekend probleem en een onschuldige oplossing, erg uit de hand kan lopen. Apps zijn bijna niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken. Waar we zoveel jaren geleden nog niet eens mobiele telefoons hadden, bestaat er nu zo onderhand voor elke vloek en zucht een app. En daar draait nu juist Het spel om. Want wat als een app toch niet zo onschuldig blijkt en zich simpelweg niet laat negeren? Dan krijgt de gebruiker de griezelige gevolgen, die door J.D. Barker uitgebreid beschreven worden. Dit zorgt voor een sterke opbouw van spanning in het boek.

De schrijfstijl van J.D. Barker kenmerkt zich ook binnen Het spel door korte hoofdstukken en een filmische manier van schrijven. Dit maakt dat de lezer zich de gebeurtenissen gemakkelijk kan voorstellen en zich gemakkelijk in de personages kan inleven. De schaamte, het ongemak, maar ook de vechtlust en de wil om het eigen leven en die van je geliefden te redden. De personages verschillen qua karakter sterk van elkaar, wat interessante dialogen en boeiende ontwikkelingen binnen relaties oplevert. Want wat als de hele wereld tegen je is en je niet gelooft? Dit maakt dat Het spel tot op het eind angstaanjagend en echt aanvoelt. Want het zou, gezien we zoveel informatie online delen, zomaar in het echt kunnen gebeuren…

J.D. Barker is er opnieuw in geslaagd om een boeiende, vernieuwende en razend spannende thriller af te leveren. Het spel levert veel herkenning op, maar ook een angstaanjagende werkelijkheid.

J.D. Barker heeft al diverse thrillers met een flinke dosis horror geschreven. Zijn boeken verschijnen bij uitgeverij Boekerij, Best of Thrillers. Zijn boeken zijn verkrijgbaar bij de betere Nederlandstalige boekhandel.