Recensie: Amari en het spel der magiërs (Amari #2) – B.B. Alston

Na de boeken van Harry Potter van J.K. Rowling zijn verhalen over tovenaars en magische scholen niet meer weg te denken uit de schrappen van de lokale boekhandel. De wereld van magiërs, bijzondere wezens en het bezitten van vaardigheden die onze verbeelding te boven gaan is een geweldig gegeven om even in te ontsnappen. Om die reden zal de liefhebbers van dit genre de boeken over magiër Amari omarmen. Ondanks dat het heel duidelijk is, dat deze boeken zijn geïnspireerd vanuit het werk van J.K. Rowling voelt het (magische) werk van B.B. Alston heel verfrissend aan.

Amari heeft het voor elkaar: ze heeft haar broer Quinten gevonden en – klein detail – ook de hele bovennatuurlijke wereld gered. Haar eerste zomer als Junior Agent aan het Bureau voor Bovennatuurlijke Zaken moet een makkie worden. Toch?Maar ze heeft veel aan haar hoofd: het Bureau krijgt een nieuwe directeur en er rust een vloek op haar broer. Als ze wordt gevraagd om leider van de Magiërs te worden, bedankt ze voor de eer. Dat zorgt ervoor dat er iemand anders kan opstaan, iemand die gevaarlijke plannen heeft…Zo ontstaat het Spel der Magiërs, een wedstrijd die zal bepalen wie de opvolger van de Nachtwachters wordt. O ja, en die de toekomst van alle Magiërs bepaalt. De winnaar krijgt bovendien iets wat Quinten heel hard nodig heeft, dus Amari moet in actie komen!’

Wat Amari en het spel der magiërs allereerst zo verfrissend maakt is de hoofdpersonage. Amari is duidelijk geen blank mannelijk personage en dit maakt dat de (culturele) achtergrond van dit personage heel anders is, maar ook dat het verhaal erg van deze tijd voelt. En ondanks de duidelijke inspiratie vanuit de Harry Potter boeken, wordt er door B.B. Alston ook een flinke dosis eigen inspiratie in het boek verwerkt. Amari gaat namelijk in de leer om junior agent te worden, dus hiermee later zaken van bovennatuurlijke zaken gaat onderzoeken. Maar wat haar extra uniek maakt, is het feit dat zij magiër is en altijd gezien zal worden als iemand die buiten de groep staat. Dit gegeven voelt als een vorm van discriminatie, die door de auteur subtiel in Amari en het spel der magiërs wordt verwerkt. Aan de ene kant de angst die men heeft voor het onbekende, maar aan de andere kant spat het onrecht wat Amari wordt aangedaan van de pagina’s.

Zoals de lezer dat graag in een magisch georiënteerd boek ziet, zit Amari en het spel der magiërs boordevol bijzondere bovennatuurlijke wezens die groots en angstaanjagend kunnen zijn, maar ook onschuldig, lief en pluizig. En pratende liften die bijvoorbeeld de naam Fluister dragen, zijn op zichzelf al hilarisch. Alhoewel het vorige boek Amari en de nachtwachters voelde als een afgerond geheel, blijkt er in het nieuwste boek zeker nog verhalen over Amari in de koker van B.B. Alston te zitten. In Amari en het spel der magiërs krijgt de jonge magiër en haar vrienden opnieuw met bijzondere uitdagingen te maken, die de spanning in het boek mooi opbouwen. Het slot van dit tweede deel is alleen wel schokkend en de nieuwsgierigheid is dan ook groot of en hoe B.B. Alston hierop voort gaat borduren. Het ziet er voor nu naar uit dat een derde deel in 2023 gaat verschijnen…

Amari en het spel der magiërs is een verfrissend en actueel magisch boek voor kinderen en jongeren. B.B. Alston weet aan dit magisch avontuur een heel eigen draai te geven door elementen als het bureau voor bovennatuurlijke zaken, pratende liften en hartverwarmende en ook uiterst enge magische wezens.

Amari en het spel der magiers is het tweede deel in een serie. Het eerste deel Amari en de nachtwachters heeft de Barnes & Noble jeugdprijs gewonnen. Beide boeken zijn geschreven door B.B. Alston en gepubliceerd door uitgever HarperCollins Holland.