Recensie: Dit is geen boek van een meisje zonder armen en benen – Eva Eikhout

Eva Eikhout kennen we natuurlijk van diverse televisieprogramma’s en talkshows. In Jinek vertelde ze eens hoe zij auto rijdt en welke aanpassingen daarvoor nodig zijn. Want, Eva is, zoals de titel laat weten, geen meisje zonder armen en benen. Ze heeft ze wel, alleen zijn deze korter. In haar boek Dit is geen boek van een meisje zonder armen en benen geeft ze een inkijkje in haar leven en waar ze zoal tegenaan loopt.

‘Life is short, and so am I.’ Eva Eikhout

Dit is dus geen boek van een meisje zonder armen en benen, want Eva heeft wél armen en benen – ze zijn alleen korter. Dat komt door het aangeboren, zeer zeldzame FFU-syndroom. En hoewel dat al uniek is, is Eva’s leven dat sowieso. In haar boek laat ze ons zien wat ze allemaal meemaakt in een jaar. Van werk, dates, feesten, presentatieklussen en facetimen met haar ouders, tot pgb-frustraties, verhuizen, koffiedrinken, televisieoptredens en: verliefd worden.

Laat je inspireren door Eva’s vrolijkheid en geniet van de openhartige verhalen over haar leven. Een leven vol overwinningen én struggles, natuurlijk. Net zoals wij dat allemaal hebben.’

Dit is geen boek van een meisje zonder armen en benen laat simpelweg zien hoe slecht de wereld is aangepast aan mensen die niet voldoen aan de standaardnorm. Zo moet Eva Eikhout elk jaar opnieuw een persoonlijk budget aanvragen voor de zorg die ze nodig heeft. Alsof er iets in haar situatie veranderd en ze opeens op een dag wakker wordt met volgroeide armen en benen. En het feit dat ze door sommige mensen door haar FFU-syndroom als minder wordt gezien. Alsof zij geen recht heeft om zichzelf (met hulp) mooi te maken met make-up en haarlak en alsof ze door haar syndroom minder in staat zou zijn tot het aangaan van bevredigende liefdesrelaties.

In haar boek Dit is geen boek van een meisje zonder armen en benen laat Eva Eikhout zien dat ze vele dingen bereikt heeft door er simpelweg zelf voor te vechten. Zoals de aankleedhulp. En problemen waar ze tegenaan loopt zoals onzekerheid tussen de lakens en ongesteld zijn. Maar eigenlijk ook dat ze gewoon een jonge meid is zoals ieder ander met verliefdheden, onhandige acties en soms wat veel alcohol. Het boek Dit is geen boek van een meisje zonder armen en benen geeft aan de ene kant een boeiende inkijk in het leven van Eva en het feit dat er nog zoveel moet gebeuren in de samenleving. Aan de andere kant voelt het boek soms ook wat rommelig aan doordat er snel gewisseld wordt van onderwerp en soms de nadruk wat op uitgaan en alcohol wordt gelegd. Hierdoor raakt de boodschap hier en daar wat ondergesneeuwd, maar blijft evengoed helder.

Eva Eikhout geeft met Dit is geen boek van een meisje zonder armen en benen een no-nonsense inkijk in haar leven en waar ze zoal mee te maken krijgt. Het laat simpelweg zien dat de samenleving nog veel moet doen om voor iedereen toegankelijk te zijn.

Eva Eikhout presenteert verschillende programma’s en is weleens te zien in talkshows. Haar boek Dit is geen boek van een meisje zonder armen en benen verschijnt bij Lebowski publishers.