Recensie: De Studente – Tess Gerritsen en Gary Braver

Auteur Tess Gerritsen verworf vooral veel bekendheid met haar werk over duo rechercheur Jane Rizolli en Patholoog Maura Isles. De boeken over deze twee intelligente vrouwen zijn zelfs verfilmd tot een succesvolle televisieserie. Maar naast deze serie heeft Tess Gerritsen ook vele andere titels op haar naam zijn en met haar voorlaatste boek Schaduw van de nacht lijkt haar voorkeur momenteel uit te gaan naar het schrijven van op zichzelfstaande thrillers. Met De Studente besluit ze hierin samenwerking te zoeken met thrillerschrijver Gary Braver, pseudoniem van Gary Goshgarian, een Engelse professor aan de Northeastern University.

‘Taryn Moore is jong, mooi en briljant… Waarom zou ze zelfmoord plegen? Wanneer rechercheur Frankie Loomis de fatale duik van het balkon onderzoekt, denkt ze dat er meer aan de hand is. Haar vermoedens worden versterkt na de autopsie: de studente was zwanger. Het kan reden genoeg zijn voor zelfmoord – of een motief voor moord.

Voor professor Jack Dorian was Taryn de ultieme fantasie: intelligent, innemend en verboden terrein. Maar Taryn kende ook een donkere kant, een gevaarlijke kant die degenen van wie ze hield bedreigde – inclusief Jack. En nu ze dood is, zijn de problemen nog maar net begonnen.

Nadat Frankie een schat aan smerige geheimen ontdekt, vermoedt ze dat Jack de waarheid kent. Hij maakt zich schuldig aan bedrog, maar is hij in staat tot moord?’

Gary Braver heeft duidelijk zijn ervaring als professor binnen een universiteit een grote rol laten spelen in De Studente. De ervaringen van professor Jack binnen zijn werk voor de universiteit voelen erg authentiek en geloofwaardig aan. Ditzelfde geldt voor de ervaring van Taryn binnen het volgen van de colleges en de onderlinge rivaliteit met haar medestudenten. Juist de omgeving van een universiteit biedt veel mogelijkheden voor een thriller: ambitie, rivaliteit en het ontstaan van zaken die wellicht niet helemaal door de beugel kunnen. Tess Gerritsen weet Taryn hierbij kunstig neer te zetten als aan de ene kant een wanhopige en onzekere jongere en aan de andere kant als een sterke intelligente jonge vrouw die weet wat ze wil en hoe ze dat moet krijgen. Juist die tegenstellingen in haar karakter maakt haar toegankelijk. Dit geldt ook voor rechercheur Frankie, die aan de ene kant de draak met zichzelf en haar uiterlijke verschijning steekt. Maar aan de andere kant ook twee dochters heeft in dezelfde leeftijdscategorie als Taryn, waardoor ze haar nieuwste zaak erg serieus neemt.

De spanning in het boek bouwt zich sterk op, zoals we van Tess Gerritsen gewend zijn. Aan de ene kant de geheimzinnigheid rondom de dood van Taryn en aan de andere kant de (seksuele) spanningen die bestaan tussen Taryn en Jack. Deze elementen scheppen nieuwsgierigheid naar wat er nu precies gebeurd is en vooral ook hoe de verschillende gebeurtenissen hiertoe geleid hebben. De verschillende personages hebben hierin verschillende gezichten; Jack bijvoorbeeld in zijn professionaliteit als professor, maar ook als man met behoeften die onvoldoende aandacht krijgt en Frankie in haar rol als politie, maar ook als moeder. En wanneer deze verschillende rollen zich met elkaar dreigen te vermengen, dan ontstaan er spanningen. En juist dit zorgt ervoor dat tot het eind toe de lezer zich afvraagt wat het ware gezicht van een personage is en wie nu eigenlijk de waarheid spreekt…Het einde van het boek is om die reden verrassend te noemen.

De Studente is daarom een overtuigende thriller van schrijverduo Tess Gerritsen en Gary Beaver te noemen, door de mooie omschrijven van personages binnen de omgeving van een universiteit en de vele maskers die de verschillende persoonlijkheden dragen. Pas aan het eind weet de lezer wat er werkelijk met Taryn gebeurd is en hoe het zover heeft kunnen komen.

De Studente is geschreven door Tess Gerritsen en Gary Beaver en verscheen net als voorgaande titels van Tess Gerritsen bij uitgever The House of Books. De duistere omslag van het boek geeft mooi de sfeer weer van het verhaal. Het boek is verkrijgbaar bij de betere Nederlandstalige boekhandels.