Recensie: De laatste meisjes – Riley Sager

‘Waarom ben je hier?… Ik ben hier om je te leren een Final Girl te zijn.’

Voordat het boek De laatste meisjes goed en wel in de boekwinkels lag, was het debuut van Riley Sager al een hit. Het werd door niemand minder dan Stephen King bestempeld als één van de beste boeken van 2017. Als onze grootmeester in de horror enthousiast is, is de rest van de lezers dat meestal ook, dus het boek werd een bestseller in Amerika. In Nederland nam uitgever Ambo Anthos de vertaling op zich en inmiddels ligt zijn tweede boek Mijn laatste leugen ook bij de plaatselijke boekhandel. Maar wat maakt De laatste meisjes zo’n heerlijk leesvoer?

Originele invalshoek

‘De pers noemt ze ‘The Final Girls’: Quincy, Sam en Lisa, een berucht groepje waar niemand bij wil horen. De enige overlevenden van drie verschillende massamoorden. Ze zijn voor altijd met elkaar verbonden, vanwege hun verleden. Maar wanneer Lisa onder verdachte omstandigheden overlijdt en Sam plotseling bij Quincy op de stoep staat, moet Quincy toegeven dat ze Sam en Lisa eigenlijk nauwelijks kent. Moet ze Sam vertrouwen? Of kan er maar één Final Girl zijn?’

Zoveel thrillers, zoveel doden. Maar wat als je de enige overlevende van een grootschalige slachtpartij bent? En er meerdere zoals jij zijn. Dit maakt dat De laatste meisjes er qua verhaallijn de aandacht trekt. De gevoelens van ontzag, aandacht en mysterie die om de laatst overlevenden hangen, in dit geval Quincy, Sam en Lisa, trekken de lezer moeiteloos het verhaal in. We beleven het verhaal door de ogen van Quincy, die zich niets meer herinnert van de tragedie die ze ternauwernood overleefde. De vragen die dit oproept en de afwisseling tussen heden en verleden, die deze vragen langzaamaan beantwoord, maakt dat je steeds maar verder wilt blijven lezen.

Goed opgebouwde spanning en een flinke dosis horror

Er bestaan thrillers in vele soorten en maten, maar het debuut van Riley Sager zit wel erg aan de horrorkant van het thrillergenre. De lezer krijgt hierdoor nog weleens huiveringwekkende beelden voorgeschoteld, waarbij de auteur de scènes beeldig beschrijft. Wat de angstaanjagende elementen benadrukt is het menselijke aspect daarvan. Juist ogenschijnlijk normale mensen kunnen tot hele enge dingen in staat zijn. En wanneer je een slachtveld overleefd, wat voor rol heb je hierin zelf dan precies gespeeld. Tot op het eind van De laatste meisjes laat Riley Sager de lezer raden naar wat er nu werkelijk gebeurd is. Na ons natuurlijk meerdere malen op het verkeerde pad gezet te hebben.

Sterke en bijzondere personages

De laatste meisjes draait in zijn geheel om de ‘final girls’, de laatste overlevenden van een slachtpartij. Dit zijn vaak beschadigde, sterke en intrigerende persoonlijkheden, waarbij je het gevoel hebt dat je niet altijd de vinger kunt leggen op wat ze denken. Dit geldt ook voor de overlevers Quincy, Lisa, en Sam. Ze wekken veel sympathie op door hun moed en vechtlust. Maar ergens vraag je je als lezer af, of zij ook niet iets te maken hebben met de moorden… Ook het menselijke aspect speelt hier een grote rol; het geheugenverlies van Quincy en de dingen die ze doet om hiermee om te gaan. Aan de ene kant heel begrijpelijk en dit zorgt voor veel herkenning. Aan de andere kant is daar natuurlijk de vraag, waartoe ze werkelijk tot in staat is.

Dus…

Bovenstaande maakt dat De laatste meisjes een razend spannend en uniek debuut is, waar Stephen King geen woord te veel over heeft gezegd. Ook de intrigerende omslag in de kleuren wit, rood en zwart zorgt ervoor dat het debuut van Riley Sagar gelijk in het oog springt. Houd je van een uniek verhaal met een flinke dosis horror, die je door de ogen van een sterk en vechtlustig personages beleefd, dan is De laatste meisjes zeker een boek voor jou. De laatste meisjes maakt ons ook nieuwsgierig naar zijn nieuwste boek Mijn laatste leugen.

Beoordeling: 9

Over de schrijver

Riley Sager is de pseudoniem van een journalist, vormgever en redacteur, die eerder onder zijn eigen naam mysteries schreef. Zowel De laatste meisjes  als Mijn laatste leugen zijn verschenen bij uitgeverij Ambo Anthos en zullen ook in Dwarsligger beschikbaar zijn.