Recensie: De Bigamist – Rona Halsall

Zoals Ilona in haar leesclub zegt: ‘Je moet bij een thriller eigenlijk nooit de achterflap lezen.!’ Want voor je het weet, lees je informatie die je ervaring van het boek onherstelbaar beïnvloeden. Zo ook bij De Bigamist, een boek dat wordt vergeleken met bestsellers als Gone girl en De Hulp.

‘Een vrouw en een man, een heden en verleden. Het lijkt een ideale situatie totdat er een verdacht voorval plaatsvindt. Zijn personen wel werkelijk wie we dachten dat ze waren? Geluk is niet vanzelfsprekend, liefde en vriendschap wellicht ook niet? Maar wat is er nu precies aan de hand.’

De Bigamist van Rona Halsall is een boek dat je zo onbevangen mogelijk moet benaderen. De achterflap lijkt toch iets te veel van het verhaal prijs te geven, waardoor je het verhaal al met verwachtingen start. Ook heeft het boek een heel toegankelijk karakter, door bijvoorbeeld gemakkelijk taalgebruik en het schetsen van heel herkenbare situaties. Denk aan verliefd worden, rouwen, levensveranderende situaties en het vertrouwen en wantrouwen van mensen. Doordat Rona Halsall gelijk begint met het schetsen van een pakkende situatie waardoor de lezer gelijk in het verhaal getrokken wordt.

De Bigamist is door Rona Halsall onderverdeeld in meerdere delen, waarbij verschillende personages aan het woord komen. Dit zorgt ervoor dat er veel plotwendingen ontstaan en je je als lezer afvraagt wie nu te vertrouwen. In hoeverre je goed van vertrouwen bent of juist een ietwat paranoïde zal beïnvloeden hoe je het boek gaat beleven. Door de verschillende plotwendingen wordt niet alles wat er gebeurt even goed uitgelegd. Aan de ene kant kan dit storend zijn, maar aan de andere kant levert dit op het eind juist een verrassing op. De laatste paar regels van het boek lijken te suggereren dat er wellicht nog een vervolg komt, anders zijn de laatste regels een wat bijzondere keus.

In ieder geval is De Bigamist een heerlijk spannende leeservaring voor op een vakantie of als je even uit deze wereld wilt ontsnappen.

De Bigamist is geschreven door Rona Halsall en uitgegeven bij Luitingh Sijthoff. Rona Halsall heeft al diverse thrillers op haar naam staan, die zich kenmerken doordat ze zich afspelen in huiselijke situaties.