Recensie: Bloed en mist (Immortals after dark #0,5) – Kresley Cole

Kresley Cole is onder andere de auteur van de Game players serie waarin de boeken De Professional en De Master al verschenen zijn. Deze serie kenmerkt zich door een flinke dosis donkere romantiek met Russische maffia en duidelijk oog voor innerlijke kracht en de ronde vrouwelijke vormen. In haar Immortals after dark serie richt de auteur zich vooral op paranormale wezens, zoals vampiers en Walkures. Bloed en mist is hiervan het eerste deel.

‘De krijgsheer.
Nikolai Wroth, een meedogenloze vampier generaal, deinst nergens voor terug om zijn Bruid te vinden, de enige vrouw die hem kan “bebloeden”, waardoor zijn hart gaat kloppen en hij sterker wordt. Hij is alleen geïnteresseerd in de macht die zijn Bruid hem zal geven, en kan het nauwelijks geloven als Myst de Begeerde niet alleen zijn lichaam, maar ook zijn ziel tot leven wekt.

De Verleidster.
Wereldberoemd als de mooiste Walkure, heeft Myst haar leven gewijd aan het beschermen van een magisch juweel en het bestrijden van vampiers. Wroth biedt haar de perfecte gelegenheid om haar gezworen vijand te kwellen, want met zijn nieuwe hartslag komt een verslindend seksueel verlangen dat alleen door haar gelest kan worden. Ze wijst hem af en vlucht, terwijl ze worstelt om zijn verzengende kus te vergeten.

De jacht is geopend…
Vijf jaar lang ontglipt ze hem, tot ze weer in zijn handen valt, en hij de absolute macht over haar verkrijgt.

Zal Wroth deze tweede kans gebruiken om wraak te nemen, of zich realiseren dat hij veel meer van haar wil?’

Wanneer je genoten hebt van de Game players serie zul je zeker ook genieten van Bloed en mist. Buiten de bovennatuurlijke elementen heeft het boek dezelfde insteek. Dit wordt vanuit de boekomslag wel duidelijk. Het boek straalt namelijk een urban fantasy gevoel uit a la Laurell K. Hamilton en Kelley Armstrong. Een machtige man met een flinke dosis duisternis valt op een onbereikbare eigengereide vrouw, die zich niet zomaar laat vangen. Juist dit gegeven botst natuurlijk enorm en levert spitse dialogen op. De hoofdpersonages zijn hierin bovennatuurlijk dus dat levert een extra dosis duistere romantiek op. Mooi hierbij is dat auteur Kresley Cole opnieuw niet voor het gebruikelijke ‘petite en slank’ gaat, maar haar vrouwelijke hoofdpersonage vrouwelijke rondingen meegeeft.

Alhoewel Bloed en mist het eerste deel is van een serie, lijkt het alsof het verhaal ergens middenin de gebeurtenissen begint. Wellicht komt dit doordat de magische wezens die een hoofdrol spelen al honderden jaren oud zijn? Hierdoor duurt het even voordat de lezer goed in het verhaal komt. Alhoewel het einde van het verhaal zich wel laat raden, is vooral de weg er naartoe hobbelig met interessante plotwendingen. Het is duidelijk dat de twee hoofdpersonages aan elkaar gewaagd zijn, waardoor er een flinke chemie tussen Myst en Nikolai ontstaat. De wereld waarin het boek zich afspeelt, intrigeert ook. Hopelijk is er in de komende delen ruimte om dit verder uit te werken.

Bloed en mist is een interessant begin van een serie in een bovennatuurlijke setting vol magische wezens met een flinke dosis chemie en duistere romantiek. Zowel de personages als de wereld waarin het zich afspeelt, hebben tijd nodig om te landen.

Kresley Cole is auteur van de Game Players serie, waar inmiddels al drie delen in verschenen zijn. Bloed en mist is het eerste deel in een bovennatuurlijke wereld. In het Nederlands publiceert ze bij SistersPress.