Recensie: Verzwegen – Karin Slaughter

Het jaar 2020 is nu al een bijzonder jaar, maar voor auteur Karin Slaughter helemaal. Zij levert namelijk haar twintigste thriller af. Ook nu weer weet uitgeverij HarperCollins Holland de Nederlandse uitgave Verzwegen gelijktijdig of zelfs eerder te publiceren in vergelijking met de Engelse editie, die de titel The Silent Wife draagt.

‘Een studente is in haar eentje aan het hardlopen in het bos. Ze prent zichzelf in dat ze geen reden heeft om bang te zijn, maar ze heeft het gruwelijk mis. Een monster houdt zich schuil tussen de bomen, en hij wacht op het juiste moment om toe te slaan.
Jaren later zit de dader achter slot en grendel en is de zaak gesloten. Maar wanneer er een jonge vrouw op exact dezelfde wijze wordt aangevallen, heropenen Will Trent en Sara Linton het dossier. Hoewel het oorspronkelijke spoor is doodgelopen – herinneringen zijn vervaagd, getuigen verdwenen – tikt de klok genadeloos door, want de moordenaar aast op zijn volgende slachtoffer…’

In het nawoord van Verzwegen uit Karin Slaughter haar trots en plezier over haar twintigste boek. Daarbij ontdekken de lezers tegelijkertijd ook dat het tijdsverloop in haar boeken iets anders verloopt dan het echte leven. Verzwegen is namelijk opnieuw een thriller, waarin de hoofdrollen weggelegd zijn voor Sara Linton en Will Trent. Maar ook Sara’s overleden man Jeffrey Tolliver krijgt een belangrijke rol toebedeeld en wordt als het ware tot leven gewekt. Deze wisseling tussen heden en verleden is door Karin Slaughter erg mooi uitgewerkt. In Verzwegen wordt in feite dezelfde moordzaak behandeld, maar met een flinke tijd ertussen (negen jaar). We krijgen daardoor meer informatie over de huwelijksstrubbelingen tussen Jeffrey en Sara. Wil Karin Slaughter hiermee toch tegemoet komen aan de fans die zo boos waren dat ze Jeffrey liet sterven? Het is in ieder geval een mooie wijze om een verhaal te vertellen. Wel maakt dat deze manier van vertellen wat aandacht vergt van de lezer. Het kost namelijk wat moeite om in Verzwegen te komen, omdat de link van de zaak tussen verleden en heden niet gelijk duidelijk is. Maar deze moeite zal rijkelijk beloond worden!

Ook in Verzwegen speelt Sara haar verkrachtingszaak opnieuw een belangrijke rol. Daarbij zijn de thema’s vertrouwen, communicatie en eerlijkheid van belang. Sara’s relatie met Will komt op gespannen voet te staan en daarbij wordt er ook getwijfeld aan de eerlijkheid van Jeffrey Tolliver. Ook Lena Adams, die een flinke reputatie heeft, leren we (beter) kennen als jonge agent in training. En als je daarmee denkt alles gehad te hebben, kom je als lezer bedrogen uit. Aan het eind van Verzwegen weet Karin Slaughter nog een angstaanjagende twist aan het verhaal te geven. Deze conclusie aan het boek is vooral voor arts Sara Linton schrokkend en laat haar wereld op zijn grondvesten schudden. Het is mooi om te zien dat Karin Slaughter het in haar twintigste thriller het nog steeds voor elkaar krijgt, om haar lezers te verrassen en haar personages zichzelf opnieuw te laten uitvinden. Verzwegen zet de relaties tussen Sara, Faith, Will, Jeffrey en Lena weer in een heel nieuw daglicht. Ook spelen de zienswijzen van vrouwelijke slachtoffers een rol in het boek, wat nog een extra huiveringwekkende dimensie aan het verhaal geeft.

Verzwegen is opnieuw een boek waar menig fans van zullen smullen. Het is wel echt een vervolgverhaal, dus het is raadzaam om de eerdere boeken over Sara Linton en Will Trent gelezen te hebben, voordat je aan dit boek begint. Juist de verschillende zienswijzen van de diverse personages uit verleden en heden in Verzwegen maakt van het boek een erg intrigerende thriller.

Beoordeling: 9.5/10

Verzwegen is het twintigste boek van Karin Slaughter. In het Nederlands uitgebracht in hardcover, paperback en ebook door uitgeverij HarperCollins Holland. Verkrijgbaar bij de betere Nederlandstalige boekhandel.