Recensie: De Fluisterman – Alex North

De zoon van Alex North speelde op een dag met ‘de jongen in de vloer’. Dit inspireerde deze auteur voor het schrijven van zijn nieuwste boek De Fluisterman, over een moordenaar, die fluistert tegen zijn slachtoffers. Alleen de omslag van het boek, de gouden vlindervleugels met doodshoofden, die door uitgever Ambo Anthos mooi in relief zijn gemaakt, is al een reden om naar de eerste beste boekhandel te rennen.

‘Nog kapot van de dood van zijn vrouw besluit Tom Kennedy met zijn zoon Jake te verhuizen naar het kleine stadje Featherbank om een nieuwe start te maken. Maar Featherbank heeft een duister verleden. Twintig jaar geleden ontvoerde en vermoordde een seriemoordenaar vijf jongens. Tot hij uiteindelijk werd gepakt vreesde iedereen de Fluisterman. Dat was al heel lang geleden, en een oud misdrijf hoeft natuurlijk niet van invloed te zijn op het leven van Tom en Jake. Maar dan verdwijnt er weer een jongen en begint Jake zich vreemd te gedragen. Hij zegt dat hij gefluister hoort bij zijn raam.’

De Fluisterman zit vol symboliek. Denk hierbij aan bijzondere vlinders, een angstaanjagend rijmpje en tekeningen vol figuren waarvan niemand weet waar ze vandaan komen. Deze zaken zijn heel mooi verweven in het verhaal en komen op verschillende momenten weer terug in het boek. De vlinders die in de schuur gevonden worden, komen bijvoorbeeld ook weer terug in de tekeningen van de jonge Jake. Op die wijze maakt Alex North de cirkel in feite weer rond. Daarnaast hecht de auteur duidelijk veel waarde aan familiebanden, met name die tussen vader (moeder) en zoon. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de band tussen Tom en zijn zoon Jake, maar ook in relatie tot de Fluisterman. Dit maakt van De Fluisterman meer dan alleen een simpele thriller, maar geeft het verhaal diepgang. De relatie van Jake met zijn vader Tom maakt namelijk een duidelijke ontwikkeling door. Ze leren elkaar steeds beter begrijpen en vertrouwen.

Hierbij is het ook mooi dat Alex North gekozen heeft voor Jake, Tom en Inspecteur Willis als voornaamste vertellende personages. Alle drie de personen hebben een mate van hooggevoeligheid, waar ze mee moeten omgaan in de onvoorspelbare wereld waar ze in leven. Dit maakt vaak dat ze onbegrepen worden door hun directe omgeving, terwijl ze het in feite heel goed bedoelen. Juist deze niet alledaagse mensen, die elk hun eigen gevecht leveren, zoals tegen een alcoholverslaving, het gemis van een moeder of vrouw en het meedragen van een traumatisch verleden. Ergens maakt dit dat dit drietal niet zo heel erg verschilt van de fluisterman, alleen allen hebben ze hun eigen pad gekozen. En juist dit aspect maakt De Fluisterman zo’n sterk verhaal. Ten slotte wordt door de al eerder genoemde symboliek schept een hoop duisternis en een flinke dosis horror in het verhaal. Fluisterende moordenaars, lijken in de vloer en zeldzame vlinders die samen komen, zijn elementen die zo uit een griezelverhaal komen. Dit samen met de verschillende onverwachte wendingen die het boek rijk is, maakt dat De Fluisterman constant spannend en moeilijk weg te leggen is.

De Fluisterman kan zich zeker rekenen tot één van de betere thrillers van 2019. Dit komt voornamelijk door de duistere symboliek, de niet alledaagse personages en de psychologische ontwikkeling die zij doormaken. Voor liefhebbers van meer diepgaande spannende boeken.

Alex North is een pseudoniem van een auteur, die al meerdere boeken op zijn naam heeft staan. De Fluisterman verscheen bij Uitgeverij Ambo Anthos in paperback, Dwarsligger en als ebook. Deze titel is verkrijgbaar bij de betere Nederlandstalige boekhandel.