Recensie: Sterker dan elk afscheid – Enrico Galiano

Auteur Enrico Galiano wil het liefst dat mensen door zijn boeken geraakt en geïnspireerd worden. Om bijvoorbeeld eindelijke dat mooie meisje mee uit te vragen of de knoop eindelijk door te hakken bij een moeilijke beslissing. Geinspireerd raken door zijn nieuwste boek Sterker dan elk afscheid is in ieder geval een peuleschil. Hoe kun je namelijk anders dan de bijzondere personages Nina en Michele in je hart sluiten?!

‘De 18-jarige Michele was ooit een veelbelovende keeper. Nu moet hij zijn weg zoeken met een blindenstok. Door een auto-ongeluk raakte hij in één klap zijn zicht kwijt. Nina is 17 jaar en is hoogsensitief. Sinds haar vader is overleden, woont ze alleen met haar strenge moeder.

De twee ontmoeten elkaar tijdens hun dagelijkse treinrit naar school en raken verliefd op elkaar. Maar op een dag verbreekt Nina alle contact en Michele is radeloos. Terwijl Nina in een tattooshop een tattoo laat zetten, vertelt ze aan Flo, de oudere, ruige eigenaar, over de ontmoeting. Al snel ontdekt Flo dat Nina iets achterhoudt…’

‘Het zal je wel niets kunnen schelen, maar ik voel me als een uitgeknepen spons. Als een lege ijskast die bromt in de nacht, in deze nacht voor ik je weer zie. En het is koud. Heel koud.

Al snel valt op dat schrijfstijl van Sterker dan elk afscheid verschillend wordt verteld afhankelijk van welk personage aan het woord is. Bij Michele lijkt de manier van vertellen meer op een monoloog terwijl Nina haar verhaal tegen iemand verteld door middel van een dialoog. Enrico Galiano noemt in een interview dat hij hier bewust voor gekozen heeft. Een vrouwelijk personage zou namelijk beter tot haar recht komen in een dialoog en mannelijke karakters leer je goed kennen door middel van een monoloog. Deze wisseling van schrijfstijl draagt bij aan de prettige leesbaarheid van het boek. En juist bij Michele’s personage leer je door de monoloog zijn innerlijke belevingswereld goed kennen. En dit voelt juist zo belangrijk bij iemand die blind is. Ook benadrukt deze twee schrijfstijlen een verschil (in communicatie) tussen de twee hoofdpersonages, waardoor de manier waarop ze nader tot elkaar komen, des te mooier is.

Enrico Galiano gebruikt veel metaforen in zijn boek zoals bijvoorbeeld orchidee en paardenbloemkinderen. Dit is gebaseerd op een wetenschappelijke studie van Thomas Boyce, die aangeeft dat orchideekinderen over het algemeen genomen veel gevoeliger zijn dan paardenbloemkinderen. Buiten dat dit gegeven heel interessant is, wordt het om subtiele wijze geintrigeerd in het verhaal alsof het door Enrico Galiano zelf bedacht is. De auteur noemt ook dat hij daadwerkelijk veel geleerd heeft van het schrijven van Sterker dan elk afscheid, voornamelijk over hoog sensitiviteit. Hij heeft ervaring met sensitiviteit in die zin, dat zijn broer een orchideekind was. En om op adequate manier de gevoelens en ervaringen van een blinde jongen op te kunnen schrijven, zocht Enrico Galiano contact met een vriend die blind is. Juist dit soort research maakt Sterker dan elk afscheid zo sterk. De emoties en de ervaringen voelen echt en intens voor de lezers, waardoor er regelmatig een traantje weggepinkt moet worden.

‘Ik hoorde eens van een lezer dat mijn boek hem had gemotiveerd om eindelijk zijn gevoelens te uiten tegenover zijn geliefde. Geweldig vind ik dat om te lezen!’

De bijzondere woorden van Gioia was al een prachtig verhaal, maar het lijkt alsof Enrico Galiano met Sterker dan elk afscheid nog beter weet hoe hij gevoelens en gedachten van bijzondere jongeren op papier moet zetten. In het interview geeft hij ook aan dat hij tijdens het schrijven van de afzonderlijke boeken anders in het leven stond. Bij het eerste boek was hij bijvoorbeeld nog vrijgezel en tijdens het schrijven van Sterker dan elk afscheid heeft Enrico Galiano een relatie. Grappig genoeg sijpelt juist dit verschil door in twee heel verschillende maar prachtige boeken!

Enrico Galiano is misschien wel de meest populaire docent van Italië! Daarnaast heeft hij in Nederland inmiddels twee boeken op zijn naam staan, waarbij naast De bijzondere woorden van Gioia, Sterker dan afscheid de meest recente is. Ter ere van het verschijnen van dit boek organiseerde uitgever Luitingh Sijthoff een leesclub waarin geselecteerde deelnemers vragen mochten stellen aan Enrico Galiano over zijn nieuwste boek. Ondergetekende mocht daar bij zijn en enkele passende reacties van Enrico Galiano op deze vragen zijn verwerkt in bovenstaande recensie!