Recensie: Nala’s wereld – Dean Nicholson

De dagelijkse social media wordt overspoeld met filmpjes van pluizige katten en honden, die aandoenlijke dingen doen. Eveneens is er een grote markt voor boeken over katten, waarin deze viervoeter veel mooie leerervaringen meegeeft aan haar of zijn menselijke metgezel. Heel bijzonder in dit genre is dan wel het boek Nala’s wereld, het waargebeurde verhaal van een Schotse man, die een kitten langs de weg vindt, en haar besluit mee te nemen op zijn fietstocht.

Dit is het bijzondere verhaal over een grote Schotse man die langs de kant van de weg een uitgehongerde kitten vindt en haar meeneemt op zijn fietstocht rond de wereld

Ongelofelijk maar waargebeurd: Als de dertigjarige Dean Nicholson vanuit Schotland begint aan een fietstocht rond de wereld, wil hij zo veel mogelijk leren over onze aarde. Maar hij had niet verwacht dat hij misschien nog wel meer zou leren van zijn ongewone metgezel. Want wanneer Dean drie maanden op reis is, vindt hij op een verlaten bergpad tussen Montenegro en Bosnië een kitten. Helemaal alleen. Dean kan het smoezelige diertje gewoonweg niet aan haar lot overlaten, dus neemt hij haar mee naar een lokale dierenarts en verzorgt hij Nala tot ze weer op haar eigen pootjes kan staan. Vanaf dat moment zijn ze onafscheidelijk.’

Juist in de wereld waar we nu in leven, heeft dit iets moois: een volwassen man die besluit een jong katje van een wisse dood te redden om haar mee te nemen op zijn fietstocht. Een heel moedig besluit, vooral wanneer je je beseft hoeveel rompslomp dit met zich mee kan brengen. De pad die Deam Nicholson hierin volgt, is te volgen in Nala’s wereld en op een erg toegankelijke manier opgeschreven. Het mooie aan dit boek is dat het heel echt voelt. Sociale media laten vaak alleen de mooie kanten zien, maar Dean stipt in Nala’s wereld duidelijk de problemen waar hij tegenaan loopt. Bijvoorbeeld op het moment wanneer Nala ziek wordt of op het moment dat er zaken mislopen met officiële documenten en dergelijke. Indrukwekkend is dat Nala’s wereld aan het eind nog even het begin van de coronacrisis aanstipt. Het is heel interessant om te lezen wat dit met iemand doet die op dat moment een reis maakt door de wereld. Hoe corona ook bijvoorbeeld de toegankelijkheid van zaken en de behulpzaamheid van mensen veranderd heeft.

In Nala’s wereld is duidelijk te lezen hoe een jong katje het leven van Schotse man verandert. Natuurlijk merkt de lezer duidelijk aan Dean Nicholson dat hij de natuur en dieren een warm hart toedraagt. Maar op een bijzondere manier maakt de jonge Nala hem bewust om te genieten van kleine dingen en een stukje bewustwording in de verwaarlozing van dieren binnen verschillende landen. Het is natuurlijk waanzinnig om als fietser door verschillende landen te reizen, maar Nala zorgt voor een bewustwording over wat zo’n klein katje allemaal nodig heeft. En daarnaast hoe simpel zo’n klein beestje gelukkig kan zijn. Nala’s wereld behelst ook de periode waarop Dean een video van Nala online zet, wat viral gaat. Daaropvolgend worden de twee reisgenoten opeens herkend en weet Dean handig gebruik te maken van ‘Team Nala’ wanneer zaken lastig worden en krijgt hij hulp uit onverwachte hoek. Het is ontzettend mooi te zien en te lezen dat ‘kattenfilmpjes’ kunnen leiden tot het doneren van bedragen aan goede doelen die dit hard kunnen gebruiken. Het laat zien dat sociale media ook veel goeds kan doen.

Nala’s wereld is een bijzonder, hartverwarmend en uniek verhaal, vooral voor de mensen die minder bekend zijn met sociale media, over de bijzondere vriendschap tussen mens en dier en hoe je met een klein gebaar veel goeds kunt doen voor de wereld. Extra leuk is dat er in het boek Nala’s wereld verschillende foto’s en kaarten zijn toegevoegd, wat extra kleur geeft aan het verhaal.

Nala’s wereld vertelt het hartverwarmende verhaal van Dean Nicholson en Nala’s buitengewone vriendschap en het bijzondere avontuur van hun fietstocht rond de wereld. Dit boek verscheen in het Nederlands bij uitgever Boekerij. Al meer dan twintig miljoen mensen keken naar het filmpje van Dean over Nala dat viral ging. En met de hulp van Garry Jenkins, co-auteur van de bestseller Bob de straatkat, is hier nu eindelijk hun hele verhaal.’ Dean en Nala zijn te volgen op facebook, instagram, youtube etc. onder de naam 1bike1world.