Recensie: Lijkenkrabber – Tom Thijs

Op de vraag waarom hij eigenlijk niet eens een keer een roman schrijft, geeft auteur Tom Thijs aan, dat hij het juist een kunst vindt om met zo min mogelijk woorden iemand de stuipen op het lijf te jagen. Het verhaal De man in het bushokje is hier een prachtig voorbeeld van, een verhaal van zes pagina’s die je de stuipen op het lijf jaagt. Daarnaast is het schrijven van goede korte verhalen een kunst op zich, omdat je een veel kortere tijd hebt met de lezer zich te laten hechten aan en in te leven in de verschillende personages die de nieuwste bundel Lijkenkrabber bevolken. En dat Tom Thijs die kunst vaardig is.

‘De eerste ruimte die ze betraden was in betere tijden de woonkamer geweest. Nu stonden er slechts enkele meubels: een zitbank waarvan het schuimrubber uit de bekleding lekte als etter uit een puist en een grote tafel met daarop verroeste messen en beenzagen. Het tapijt onder de tafel was doorweekt met een smerige substantie. Overal maakten vliegen abstracte schilderijen in de weeë lucht. Zohra besefte meteen dat ze in het atelier van de moordenaar stonden…
Lijkenkrabber is een voortzetting van Thys’ geliefkoosde thema’s. In deze bundel onthult hij nog meer duistere kanten van Antwerpen, eert hij de wanhoop en perverse neigingen van ogenschijnlijk normale mensen en ontleedt hij de psychische aftakeling van getraumatiseerde antihelden tot moleculair niveau. Zijn stijl is morbide, deprimerend en psychedelisch, vaak subtiel en al even vaak buitensporig. Druppelt in het ene verhaal de horror binnen met het venijn van een valium, dan overrompelt het volgende je als een middeleeuwse pijnbank.’

De stad Antwerpen is een duidelijk overkoepeld thema in de derde verhalenbundel Lijkenkrabber. En voornamelijk dan de duistere kanten van Antwerpen, zoals verlaten gebieden, de stad net voor zonsopgang, vervallen gebouwen en half vergane psychiatrische inrichtingen. Tom Thijs is ook een enthousiast fotograaf van verlaten, afgelegen en angstaanjagende plaatsen en hier wordt duidelijk inspiratie uitgeput voor de verhalen. Denk hierbij aan het verhaal Tussen stof en schimmel, over een afgelegen psychiatrische inrichting en het verhaal met de man die na zijn auto-ongeluk nooit meer hetzelfde is (Wanneer de zon ondergaat, Red.). Wat de afzonderlijke verhalen extra interessant maakt, is dat de auteur bij elk verhaal een inleiding heeft geschreven met zijn inspiratie voor het desbetreffende verhaal. Dit is een toevoeging en zorgt ervoor dat de verhalen nog extra gaan leven.

Lijkenkrabber valt ook op aan zijn diversiteit van onderwerpen, personages en verschillende horroraspecten, die gebruikt worden. Aan de ene kant kan het enge aspect heel subtiel in het verhaal verwerkt zijn of meer richting paranormaliteit en het bovennatuurlijke gaan. Aan de andere kant is het bizar en goor met rondvliegende lichaamssappen en maden. Mensen die erg visueel aangelegd zijn, zullen bij sommige alinea’s even moeten slikken. Maar wel maakt elk verhaal op zijn eigen manier iets los. Vooral het verhaal Fungi & Cacti, waarbij de auteur zelf geestverruimende middelen slikt om dit eens te ervaren om hier vervolgens een verhaal over te schrijven, is heel gedurfd en origineel. De verbeelding van Tom Thijs is dan nog grenzelozer en dat levert een heel bijzonder verhaal op. En ook het verhaal Vaaltgieren draait om een jeugdherinnering van de auteur en heeft daardoor een heel persoonlijk tintje.

Na Volmaakt monster en Diabolik is Lijkenkrabber de derde verhalenbundel van de Antwerpse Tom Thys. Opnieuw krijgt de lezer een bijzondere verhalenbundel voorgeschreven, waarbij bizarre droomwerelden, duistere verlangens, abnormale obsessies, een liefhebberij voor verval, ongezonde neigingen, ziekte en misvorming een rol spelen. Daarbij kun je je als lezer de intrigerende vraag stellen, wat deze bundel zegt over de auteur zelf. Een mustread voor elke horrorfilm die van de gebaande horrorpaden durft af te wijken. Want je leven na het lezen van dit boek zal nooit meer hetzelfde zijn.

Beoordeling: 8,8

Wil je Tom Thijs zien of spreken? Hij is aankomend weekend (13&14 april) op Elfia in Haarzuilen te vinden om zijn boeken te verkopen, te signeren en een praatje te maken met zijn lezers. Meer informatie over het evenement: www.elfia.com.