Recensie: Later – Stephen King

Later, het nieuwste boek van auteur Stephen King is met zijn rond de 260 pagina’s zeker niet zijn dikste boek. Om die reden is deze spookachtige thriller uitermate geschikt voor mensen die graag willen kennismaken met Stephen King, maar schrikken van zijn vuistdikke thrillers. Voor de liefhebbers van King betekent Later juist een feest van herkenning in een spookachtig gevecht tegen het kwaad in al zijn facetten.

‘Normaal ziet hij de doden maar voor een paar dagen. Maar wat als ze ervoor kiezen om langer te blijven?

Jamie Conklin is enig kind. Als zoon van een alleenstaande moeder die lastig rond kan komen, wil hij niets liever dan een normale jeugd. Maar jammer genoeg voor Jamie is hij allesbehalve normaal…

Geboren met een bovennatuurlijke gave die hij van zijn moeder geheim moet houden, ziet Jamie dingen die niemand anders kan zien en weet hij meer dan eigenlijk mogelijk zou moeten zijn. Wanneer een rechercheur van de New Yorkse politie hem betrekt bij de klopjacht op een moordenaar, komt Jamie opnieuw oog in oog te staan met een overledene. Maar de prijs die deze keer staat op het gebruiken van zijn gaven is veel hoger dan hij ooit had gedacht – deze geest is namelijk niet van plan weg te gaan.’

Jamie Conklin lijkt in eerste instantie een typisch Amerikaans kind, waarbij de vader afwezig is en zijn moeder haar best doet om de eindjes aan elkaar te knopen. Maar Stephen King zou zichzelf niet zijn, als hij deze jongen niet zou opzadelen met een bovennatuurlijke gave. In Later is dit de gave om met de doden te praten, vlak nadat ze overleden zijn. In eerste instantie kan deze gave angstaanjagend zijn, maar lijkt voor de rest niet heel gevaarlijk omdat de doden na een aantal dagen vanzelf verdwijnen. Later wordt past echt angstaanjagend wanneer er geesten zijn die langer blijven hangen en een personage die maar al te graag misbruik maakt van deze gave. De details die Stephen King hierbij omschrijft laat je als lezer de doden met verschrikkelijke verwondingen moeiteloos verbeelden. De lezer beleeft hierbij het verhaal volledig door de ogen van de jonge Jamie, waarbij er samen met hem bepaalde zaken ontdekt worden, zoals het type relatie tussen zijn moeder en haar beste vriendin.

De verschillende karakters variëren in verschillende marges van goed en slecht. Sommige personages doen alles voor het eigen gewin of om in hun eigen verslaving te kunnen voorzien. Andere personages doen wellicht iets wat niet helemaal in de haak is,  maar wel met een goede intentie, zoals het financieel rond kunnen komen. Dit zet de lezer aan het denken; wanneer is iets goed en wanneer slecht? Hier blijken binnen Later vele nuances in te zien, wat de personages ook heel echt maakt. Ook in het dagelijks leven zijn er namelijk vele nuances in goed en slecht gedrag (of karaktereigenschappen) te vinden. Daarbij laat Stephen King in zijn nieuwste boek ook actuele thematiek de revue passeren; LGBTQ, verslaving, terrorisme, opgroeien in een onveilige wereld en de strijd tegen het kwaad. Ondanks een flinke dosis paranormaliteit geeft Stephen King het personage van Jamie Conklin en de wereld waarin hij opgroeit heel realistisch weer. Dit zorgt voor een grote herkenning bij zijn lezerspubliek, maar maakt de spanningsopbouw in het verhaal ook extra sterk. Vooral het heftige slot van Later geeft de lezer stof tot nadenken

Met Later levert Stephen King een behapbare en sterke thriller af dat door de nuance in goed en kwaad ook een flinke literaire dosis bevat. Lezers van het eerste uur, maar vooral ook nieuwe liefhebbers van het werk van Stephen King zal het boek Later aanspreken. Aan de ene kant omdat het verhaal veel herkenbare elementen en actuele thematiek omvat met toegankelijke personages, waar de heerlijke horror a la Stephen King niet verloren gaat.

Later is het nieuwste boek van Stephen King en werd gepubliceerd bij uitgever Boekerij. Inmiddels heeft Boekerij ook een nieuwe titel van Stephen King aangekondigd: Billy Summers. Dit boek zal in augustus van dit jaar bij de betere boekhandels op de tafels liggen.