Recensie: Een liefde in de lente – Katie Fforde

Terwijl in Nederland de lente nog even op zich laat wachten, trakteert Katie Fforde en uitgever Boekerij ons op de nieuwste titel Een liefde in de lente.Katie Fforde is later in haar leven begonnen met schrijven, wat te merken is aan de herkenbare personages en de logische doch verrassende loop van haar boeken. Ook Een liefde in de lente bezitten zeker deze criteria, die dit boek toegankelijk maakt voor een breed publiek.

‘Gilly is heel tevreden met haar leven: ze runt een succesvolle bed and breakfast in haar eigen huis en geen haar op haar hoofd die eraan denkt die prachtige plek op te geven. Maar dan ontmoet ze makelaar Leo, die niet alleen vriendelijk en behulpzaam is, maar ook nog eens verwarrend aantrekkelijk. Langzaam begint ze zich af te vragen of het wel zo erg zou zijn het roer van haar leven radicaal om te gooien.

Gilly’s volwassen dochter Helena heeft haar eigen beslommeringen. Haar bedrijfje als weefster komt goed van de grond nu haar prachtige stoffen steeds populairder worden. Haar huurbaas Jago biedt aan te helpen om haar naamsbekendheid te vergroten door samen met haar mee te doen aan een bekende country fair in de buurt. Want, zo zegt hij, dat is wat vrienden voor elkaar doen, maar Helena begint te vermoeden dat ze misschien wel meer wil dan alleen vriendschap.

Terwijl de zomer nadert, vragen moeder en dochter zich onafhankelijk van elkaar hetzelfde af: zit er misschien wel toekomstmuziek in de verrassende loop die hun leven neemt?’

In Een liefde in de lente maakt de lezer kennis met twee verschillende personages, Gilly en Helena, die elk hun eigen verhaal te vertellen hebben. Beiden zitten in een afzonderlijke fase in hun leven. Maar ondanks dat zijn ze als moeder en dochter onlosmakelijk met elkaar verbonden en staan ze elkaar ook bij waar nodig. Ondanks de verschillen in leeftijd en levensfase lijken ze beiden, al dan niet bewust, op zoek te zijn naar hetzelfde ding. Zowel Gilly als Helena hebben geheel eigen interesses zoals het runnen van een B&B en het weven van kleden en shawls. Vooral de wereld van een wever en alles wat daarbij komt kijken, is heel interessant om te leven. Als lezer ga je met de personages meeleven en hoop je bijvoorbeeld dat Helena zo succesvol als mogelijk wordt en Gilly haar mooie huis en B&B niet de rug gaat toekeren. Juist de drang om mee te leven met de hoofdpersonages maakt dat de boeken van Katie Fforde zo prettig zijn om te lezen.

Wat sterk is aan Een liefde in de lente maar tegelijkertijd ook storend kan zijn, is dat het boek niet duidelijk een begin, midden of eind heeft. Dat wil zeggen, je stapt als lezer voor je gevoel midden in de levens van deze twee sterke vrouwen en krijgt het privilege een tijdje met hen mee te mogen lopen. Het is bijvoorbeeld niet net als een thriller dat er een moord is gepleegd, en de auteur er duidelijk naar toe werkt om erachter te komen wie de dader is. Dit kan daarom voor mensen, die van dit type verhaalopbouw houdt, even wennen zijn. Maar daarentegen zorgt de schrijfstijl van Katie Fforde er juist ook voor dat de personages en hun levensloop echt en herkenbaar aanvoeren, juist ook omdat er onverwachte wendingen in Een liefde in de lente plaatsvinden. Een mooi voorbeeld hiervan is de ontwikkelingen rondom personage Leo. In het werkelijke leven kennen zaken immers ook niet altijd een even duidelijk begin, midden of eind, maar lopen dingen soms zoals ze lopen. Het slot van Een liefde in de lente is bevredigend, maar zou moeiteloos door kunnen lopen, al dan niet gefantaseerd door de lezer.

Een liefde in de lente is een prettig en toegankelijk verhaal, waarbij auteur Katie Fforde zorgt voor een bron van herkenning bij haar lezers. Een mooie boodschap hierin is dat je ondanks een heel verschillend moment in je levensloop, op zoek kunt zijn naar dezelfde dingen.

Katie Fforde is op latere leeftijd gaan schrijven en auteur van diverse hedendaagse Britse romans. Zij heeft eveneens de Katie Fforde Bursary opgericht voor schrijvers die nog geen publicatiecontract in hun bezit hebben. Vele van haar titels verschenen in het Nederlands bij uitgever Boekerij. Haar nieuwste titel is Een liefde in de lente.